بهترین مقاله‌های دانش در هفته‌ای که گذشت

با بهترین مقاله‌های دانش در هفته‌ای که گذشت همراه باشید.

آیا کره‌ی شمالی واقعا بمب هیدروژنی آزمایش کرده است؟

کره‌ی شمالی دیروز ادعا کرد که توانسته اولین بمب هیدروژنی خود را آزمایش کند. ولی کارشناسان شک دارند آن چیزی که کره‌ی شمالی آزمایش کرده، واقعا یک بمب هیدروژنی باشد. قطعا انفجار رخ داده و آزمایشی انجام شده، ولی پرسش این است که کره‌ی شمالی دقیقا چه آزمایشی انجام داده؟برای اینکه درباره‌ی این آزمایش و احتمال انجام شدن آن بیشتر بدانید، مقاله را بخوانید.

northkoreahydrogenbomb

[CES 2016] خودروی الکتریکی مفهومی فارادی فیوچر، رقیب فضایی تسلا موتورز

«فارادی فیوچر» (Faraday Future) نام یک شرکت جدید ساخت خودروهای الکتریکی است که رقیب مستقیم «تسلا موتورز» به حساب می‌آید. این شرکت در نمایشگاه CES 2016، از مدل مفهومی خودرویی به نام FFZERO 1 رونمایی کرد که ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت دارد و می‌تواند به بیشینه‌ی سرعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت برسد. اگر این خودرو ساخته شود، قوی‌ترین و سریع‌ترین خودروی الکتریکی جهان خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی خودروی فارادی فیوچر، مقاله را بخوانید.

faraday-future-main

درباره‌ی اینانلو؛ مرد دوست‌دار طبیعت ایران

محمدعلی اینانلو مجری، فیلم‌ساز طبیعت، روزنامه‌نگار و یکی از شناخته‌شده‌ترین مردان طبیعت ایران زمین صبح ۱۲ دی‌ماه در حالی چشم از جهان فروبست که آغوش ابر و باد و مه و خورشید و فلک بار دیگر بر تهران آزرده از آلودگی هوا گشوده شد تا استاد آشنا به عطر ناب کوه‌ها، دشت‌ها و وادی‌ها منزلگاه آخر را بی‌یاد یار ترک نکند. برای دانستن بیشتر درباره‌ی محمدعلی اینانلو مقاله را بخوانید.

inanloo2

چالش دمای ۱۸ درجه، ابتکار ما برای کاهش آلودگی هوا چه بود؟

خانم «معصومه ابتکار» رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، به تازگی در توییتر خود پستی گذاشته و در آن «دوستان» را به «چالش دمای ۱۸ درجه» دعوت کرده است. او از فالوئرهای خود خواسته دمای منزل و محل کار را روی ۱۸ درجه‌ی سانتیگراد تنظیم کنند تا آلودگی هوا و در ابعاد بزرگتر، سرعت گرمایش زمین کاهش یابد. فالوئرهای او از جمله آقای ظریف و روحانی هم به این دعوت پاسخ گفته‌اند. ابتکار در ضمن تصاویری از نامه‌هایی به وزیران و مدیران دولتی منتشر کرده که در آن‌ها خواسته دمای هوای ساختمان‌های دولتی را بین ۱۸ تا ۲۱ درجه‌ی سانتیگراد تنظیم کنند. درباره‌ی چالش دمای ۱۸ درجه‌ی خانم ابتکار بیشتر بدانید.

ebtekar

وضعیت انرژی‌های پاک در ایران

بحث انرژی‌های نو و تجدیدپذیر سال‌هاست که در ایران باز شده اما واقعیت این است که این بخش از فناوری علیرغم پیشرفت‌های ملموس و ظرفیت‌های قابل‌تعمق کشور کماکان در بخش خصوصی به نوعی مهجور مانده و علت آن هم شاید دیدگاه لوکس و غیراقتصادی است که اغلب در پس زمینه‌ی تصورات نسبت به این نوع از انرژی‌ها وجود دارد. توافق حاصل از کنفرانس پاریس یکی از مواردی است که لزوم توجه به این مساله را در کشور ما دوچندان می‌کند. ردپای سلول‌های انرژی خورشیدی را امروز می‌توان در نقاط مختلف شهرهای بزرگ کشور از جمله در پارک پردیسان تهران، پشت‌بام برخی از منازل یا حتی تعدادی از بانک‌ها، برخی از تابلوهای تبلیغاتی یا در معدودی از پارک‌ها مشاهده کرد. اما واقعیت این است که ظرفیت تولیدی کشور ما بسیار بیشتر از این حرف‌هاست و بنابراین ضروری است که توجه به این مساله دوچندان گردد. برعکس دیدگاه عمومی شایع انرژی‌های نو و تجدیدپذیر نه‌تنها مولد و عملی بلکه حتی در اکثر مواقع به صرفه و در عین حال اقتصادی‌ هستند و درست به همین دلیل است که کارشناسان محیط‌زیست کشور نظر به ظرفیت‌های موجود بر لزوم استفاده هرچه بیشتر از آن‌ها تاکید می‌کنند. درباره‌ی استفاده‌ی انرژی‌های پاک در ایران بیشتر بخوانید.

irancleanenergy