ضرورت توسعه دیپلماسی علمی در دوران پسا برجام

 دکتر بندانی در هفتمین نشست مشورتی معاونان و مدیران بین‌المللی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری منتخب در زاهدان اظهار کرد: امید است این نشست‌ها در راستای توسعه همکاری‌های بین‌المللی و فناوری، ترویج دیپلماسی علمی و فناوری، افزایش دانشجویان خارجی، جذب نخبگان خارج از کشور و در نهایت استفاده از ظرفیت‌های علمی دانشگاه‌ها و پیشبرد اهداف کشور و استفاده از توانمندی‌های دانشگاهی استفاده شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در عصر حاضر دانش و قدرت پیوند خوبی با هم داشته و علم، مرزهای ملی را در نوردیده و فرا ملی شده است. امروز همکاری‌های علمی و بین‌المللی یکی از رویکردهای هر کشور است و جهانی شدن علم و فناوری وابستگی علمی و تقابل کشورها را افزایش داده است.

بندانی ادامه داد: علم محصول دسته جمعی تلاش و کوشش بشریت بوده و همه تمدن‌ها و جوامع بشری در تولید و انباشت علم نقش اساسی را ایفا کرده‌اند از این رو گسترش آن نیاز به همکاری بین‌المللی دارد.

وی، برنامه ریزی و ارائه راهکارها و مکانیزم های مختلف پژوهشی، علمی و تحقیقاتی و ارتباط با دانشمندان ایرانی و خارجی سایر کشورها و استفاده از دانش آنان در جهت پیشرفت کشور را مهم دانست.

رئیس دانشگاه سیستان و بلوچستان در بخش دیگری از سخنانش گفت: اگر دانشگاه‌ها بخواهند پیشرفت کنند باید دوره‌ها و کارگاه‌های مشترک و دعوت از اساتید نخبه را در دستور کار خود قرار دهند. این موضوع در شرایط کنونی و پس از برجام بهتر می‌تواند ما را در توسعه کشور یاری کند.

به گزارش ایسنا، وی افزود: امیدواریم همانطور که دیپلماسی سیاسی در همکاری‌های بین المللی موفق بود، دیپلماسی علمی هم موفق باشد و ما بتوانیم در آینده نزدیک شاهد جهش و رشد علمی در سطح جهانی باشیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا