عصاره دارچین، محافظی مناسب برای توت فرنگی

توت فرنگی، گیاهی از خانواده گل سرخ است که منبعی غنی از فیبر، ویتامین ث، پتاسیم، فولیک اسید و آنتی اکسیدان به شمار می آید. طعم دلپذیر و ارزش غذایی این میوه آن را به میوه ای پرمصرف و پرطرفدار تبدیل کرده است. با این وجود توت فرنگی، پس از برداشت قابلیت نگهداری پایینی داشته و به همین دلیل گاهی ضایعات انباری آن به حدود 30 درصد نیز می رسد. این محصول به شدت از نظر ضربات مکانیکی و حملات قارچی و میکروبی آسیب پذیر است. از این رو استفاده از مواد کمکی به منظور جلوگیری از فساد زودهنگام این میوه ضرورت زیادی دارد.

در این خصوص مواد شیمیایی مصنوعی و طبیعی، هر دو کاربرد دارند. ولی مواد طبیعی به دلیل سازگاز بودن با طبیعت و در تعارض نبودن با سلامت انسان، امروزه اولویت ویژه ای یافته اند. استفاده از مواد ضدمیکروبی طبیعی در بسته بندی های مناسب می تواند منجر به کنترل رشد آلودگی ها و همچنین کاهش آسیب های مکانیکی در توت فرنگی که میوه ای ظریف و آسیب پذیر می باشد گشته و شادابی، تازگی، طعم و ارزش غذایی آن را حفظ گرداند.

در همین راستا محققینی از دانشگاه آزاد واحدهای ورامین و دامغان در پژوهشی تاثیر عصاره گیاه دارویی دارچین را به منظور کاهش ضایعات این محصول مورد ارزیابی قرار داده و به نتایج خوبی دست یافته اند.

در این پژوهش توت فرنگی ها در ظروف یک بار مصرف دارای درب پلی اتیلنی قرار داده شده و سپس درب فوق الذکر با استفاده از غلظت های آزمایشی مختلف عصاره دارچین به طور کامل اسپری و پوشیده شده است.

نتایج این پژوهش که به صورت مقاله ای علمی پژوهشی در فصل نامه « علوم و فنون بسته بندی» منتشر گردیده است، نشان می دهد که استفاده از عصاره دارچین در غلظت 500 قسمت در میلیون (500 میلی گرم عصاره در هر لیتر آب)، علاوه بر ایجاد تاخیر در فساد قارچی میوه، سبب بهبود شاخص های کیفی آن گردیده است. به طوری که این میوه ها در مقایسه با آن هایی که مورد محافظت قرار نگرفته اند، دارای استحکام بافت بهتری بوده و افت وزن، شدت تنفس و درصد خرابی کمتری داشته و درصد مواد جامد محلول و اسیدیته آن ها نیز در حد مناسبی حفظ گردیده است.

بنا بر اعتقاد این محققین، استفاده از این گونه ترکیبات طبیعی و تعیین غلظت مناسب و کاربردی آن ها می تواند بر میزان انبارمانی میوه هایی نظیر توت فرنگی موثر بوده و بدین ترتیب علاوه بر پاسخ به فشار مصرف کنندگان برای کاهش افزودنی های شیمیایی، موجب بهبود شرایط تجاری چنین محصولاتی شود.

قابل ذکر است ادویه دارچین، از پوست خشک شده گیاهی با نام علمی «سینامون زیلینیوم» تهیه گردیده و دارای اثرات ضدمیکروبی مناسبی علیه انواع باکتری ها، قارچ ها، ویروس ها و لاروها می باشد و همچنین به دلیل غنی بودن از آنتی اکسیدان، خواص ضد سرطانی مطلوبی دارد.

منبع: احمدی جوزانی، م.، جوانمرد داخلی، م. و عراقی، م. 1394. ارزیابی اثر عصاره دارچین در بسته بندی فعال برای بهبود ماندگاری توت فرنگی. علوم و فنون بسته بندی، سال 6، شماره 23: 52-59.

 لینک منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا