تنوع گونه‌های گیاهی ایران پنج‌ برابر شبه‌ جزیره عربستان

 بررسی‌های محققان گروه گیاه‌شناسی این پژوهشکده نشان می‌دهد که کشور ایران با مساحت تقریبی یک میلیون‌ و 648 هزارکیلومترمربع، زیستگاه حدود 8000 گونه گیاهی در عرصه‌های طبیعی است. برهمین اساس، در استان‌های خراسان شمالی، رضوی و جنوبی به مساحت تقریبی 300 هزار کیلومتر مربع، حدود 2500 گونه گیاهی شناسایی شده است این در حالی است که در کل شبه‌جزیره عربستان، متشکل از هفت کشور یمن، عمان، بحرین، کویت، قطر، امارات و عربستان سعودی با مساحت دو میلیون ‌و 250 هزار کیلومتر مربع، تنها 2250 گونه گیاهی مشاهده می‌شود.

تنوع گیاهی موجود در ایران به نسبت مساحت، پنج‌ برابر تمام این شبه‌ جزیره است در حالی‌ که به ‌طور میانگین در هر هزار کیلومتر مربع در استان‌های خراسان، 120 گونه گیاهی می‌روید اما در شبه‌ جزیره عربستان تنها یک گونه گیاهی وجود دارد.

یکی از نکات بارز تنوع گیاهی در استان‌های خراسان وجود کانون‌های تنوع جنس‌های گیاهی همچون گَون‌ها با 160 گونه، هزارخارها با 90 گونه و چوبک‌ها با 25 گونه است که بعضا دارای گونه‌های انحصاری متعددی نیز بوده است.

به گزارش ایسنا ،نکته دیگر در اهمیت تنوع گیاهی موجود در این استان‌ها، مناطق داغ تنوع در کوه‌های آلاداغ، کپه‌داغ، هزارمسجد، بینالود، کوه‌سرخ و باقران است که کانون گونه‌های انحصاری نیز هستند به‌ طور مثال می‌توان به "روشن‌بال خراسانی" از خانواده میخکیان اشاره کرد که یکی از گونه‌های انحصاری خراسان به‌شمار می‌رود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا