احتمال ابتلا به سرطان در دوقلوها مسری است

مطالعات گذشته، ژنتیک بودن و به ارث رسیدن سرطان هایی مانند سینه، پروستات و سرطان کلون (روده بزرگ) را تخمین زده بودند اما تاکنون، اطلاعاتی راجع به سرطان های نادرتر در دسترس نبود.

سَرَطان، تقسیم نامتقارن سلول‌های بدن است. سلول‌های سرطانی از سازوکارهای عادی تقسیم و رشد سلول‌ها جدا می‌افتند. علت دقیق این پدیده نامشخص است ولی احتمال دارد عوامل ژنتیکی یا مواردی که موجب اختلال در فعالیت سلول‌ها می‌شوند، مانند مواد رادیو اکتیو، مواد شیمیایی و سمی یا تابش بیش از حد اشعه‌هایی مانند نور آفتاب، در هسته سلول اشکال وارد کنند. در یک جاندار سالم، همیشه بین میزان تقسیم سلول، مرگ طبیعی سلولی و تمایز، یک تعادل وجود دارد.

نتایج این مطالعه نشان داد که خطر ابتلا به سرطان در همه انواع سرطان شامل سرطان های رایج مانند سینه و پروستات و سرطان های نادر مانند سرطان بیضه، سر و گردن، ملانوما، رحم و سرطان معده افزایش می یابد.

با انجام مطالعه ای وسیع بر روی دوقلوها که می تواند به توزیع نسبی فاکتورهای ژنتیکی سرطان و بررسی وراثت خطر سرطان کمک کند، تیم مطالعاتی نتایج جالبی بدست آوردند. این تیم تحقیقاتی شامل محققان دانشگاه هاروارد، دانشگاه دانمارک جنوبی و دانشگاه هلسینکی در فنلاند بود.

نتایج این مطالعه نشان داد که خطر ابتلا به سرطان در همه انواع سرطان شامل سرطان های رایج مانند سینه و پروستات و سرطان های نادر مانند سرطان بیضه، سر و گردن، ملانوما، رحم و سرطان معده افزایش می یابد. در این مطالعه، 38% از دوقلوهای همسان  و 26% دوقلوهای ناهمسان ، به یک نوع سرطان دچار شدند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا