شادی بیشتر با اهمیت دادن به زمان

در شش مطالعه‌ای که بر روی 4600 نفر به انجام رسید، پژوهشگران به این نتیجه رسیدند اولویت‌دهی به زمان یا پول تا حدی با نحوه تعاملات روزمره و نیز رویدادهای مهم زندگی افراد تناسب دارد.

اشلی ویلیانز (Ashley Whillians) که سرپرستی این تیم پژوهشی را بر عهده داشته در توضیح این یافته گفت: «به نظر می‌رسد که انسان‌ها معمولاً همیشه یکی از دو گزینه وقت یا پول را به دیگری ترجیح می‌دهند و همچنین اولویت‌دهی به وقت نیز با شادی بیشتر ارتباط دارد.»

حدود نیمی از شرکت کنندگان در نظرسنجی این پژوهش زمان را با اولویت‌تر از پول می‌دانستند. همچنین مشخص شد که افراد مسن‌تر، بیشتر از افراد جوان‌تر، وقت را با ارزش می‌دانستند.

در چند پژوهش از این مجموعه تحقیقات، از شرکت‌کنندگان سئوالاتی در مورد زندگی روزمره پرسیده شد که پاسخ به آن به صورت غیرمستقیم نشانگر اولویت‌های ذهنی این افراد بود. برای نمونه این شرکت‌کنندگان باید میان داشتن یک خانه گران ‌قیمت‌تر و دور از محل کار و یک خانه ارزان‌ قیمت‌تر و نزدیک به محل کار یکی را انتخاب می‌کردند.

بررسی نتایج به دست آمده نشان داد که جنیست و درآمد این افراد تاثیری بر نوع انتخاب آنها نداشت و همچنین افرادی که زیر خط فقر در این مطالعه شرکت نداشتند، زیرا این دسته از مردم معمولاً برای ادامه زندگی به شدت به پول نیاز دارند.

این پژوهش به تازگی در نشریه social psychology منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا