50هزارفوتی سالانه بابیماریهای قلبی درکشور

دکتر کاظم زنده دل در حاشیه برگزاری کارگاه کشوری ثبت بیماری های قلبی و عروقی در جمع خبرنگاران افزود: بیماری های قلبی و عروقی اولین علت مرگ و میر در کشور محسوب می شوند.
وی گفت: این بیماریها ارتباط نزدیکی با شرایط و سبک زندگی دارد و قابل پیشگیری است.
زنده دل گفت: دانستن اینکه چه کسانی بیشتر به این بیماری ها مبتلا می شوند و جان خود را از دست می دهند به مداخلات و برنامه های بهداشتی کمک و پیشگیری ها را هدفمندتر می کند.
وی با بیان اینکه آموزش برنامه ثبت بیماری های قلبی و عروقی توسط پژوهشکده قلب و عروق اجرا شد، تصریح کرد:مرکز ثبت برنامه بیماری های قلب و عروق وزارت بهداشت ، با توجه به ظرفیت های بالای اصفهان، این استان را برای این کار انتخاب کرد.
زنده دل با بیان اینکه این برنامه ها در تمام کشورها انجام می شود، تصریح کرد: با این وجود به دلایل مختلف تا به حال توجهی به این برنامه ها در کشور ما نشده بود و از سال گذشته وزارت بهداشت یک برنامه جدی را در این زمینه شروع کرد.
مسئول 'بیماری ها و پیامدهای سلامت' معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: امیدواریم با کاری که در این کارگاه انجام می شود و آموزش هایی که به متخصصان سایر استانها ارائه می شود، ثبت بیماری ها در کل کشور فراگیر شود.
وی با بیان اینکه از سال گذشته بیش از 35 برنامه ثبت را در کشور راه اندازی کرده ایم، افزود: این برنامه برای چندین بیماری از جمله سرطان،تصادفات، ضایعات نخاعی، بعضی از بیماری های عفونی، بیماری های غیرواگیر و برخی از بیماری های نادر راه اندازی شده است و بطور مرتب رصد می شود تا به اهدافش دسترسی پیدا کند.
زنده دل گفت: شروع برنامه ثبت بیماری ها باعث می شود تا بدانیم آیا مداخلات و اعمال جراحی در حال انجام موثر است و به هدف مورد نظر می رسد یا خیر.
کارگاه کشوری ثبت بیماری های قلبی عروقی با هدف آشنایی شرکت کنندگان با شبکه کشوری تحقیقات قلب و عروق و اصول نظام ثبت بیماری ها، مراکز ثبت و راه اندازی نظام ثبت بیماری های قلبی و عروقی به مدت یک روز به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا