جاده‌هایی که یخ نمی‌زنند!

 اما نمک‌هایی که برای یخ زدایی مصرف می‌شوند جنبه‌های منفی بسیاری دارند؛ مصرف نمک‌ نه تنها صرفه اقتصادی ندارد بلکه اثرات خوردگی زیادی به جا می‌گذارد. این نمک‌ها روی اتومبیل‌ها می‌نشینند و به بدنه آنها آسیب میزنند یا توسط جریان هوا در طبیعت پخش شده و به گیاهان و میکرو‌ ارگانیسم‌ها صدمه می‌زنند.

تمام این مشکلات دانشمندان را به فکر طراحی ماده‌ای قابل استفاده در سطح جاده‌ها انداخت که یخ نزند یا بتواند خود را یخ زدایی کند. آنها این کار را با مهنسی کردن ماده پلیمری به نام SBS آغاز کردند. این ماده در گذشته برای تقویت استحکام آسفالت به آن اضافه می‌شد. اما دانشمندان امولسیون SBS را با پتاسیم فرمات ترکیب و مورد آزمایش قرار دادند. پتاسیم فرمات جایگزین مناسبی برای نمک‌های یخ‌زدا است و سازگاری بیشتری با طبیعت دارد. آنها ماده جدید را به قیر اضافه کردند و در نهایت قیر تولید شده را در شرایط آب و هوای زمستانی قرار دادند.

این آزمایش نشان داد که ترکیب هیبریدی جدید شکل‌گیری یخ‌ها را ۱۰ دقیقه به تاخیر می‌اندازد و به مدت دو ماه ذرات نمک را به صورت مداوم آزاد می‌کند. شاید فکر کنید که جلوگیری از یخ‌زدگی تنها به مدت ۱۰ دقیقه فایده‌ای نداشته باشد. اما در ۱۰ الی ۱۵ دقیقه اولی که جاده بسیار یخ‌زده است، این ماده نمک‌های موجود در آسفالت جاده را آزاد می‌کند و عملا می‌تواند جلوی بسیاری از تصادفات جاده‌ای را بگیرد.

منبع:علمنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا