کود زیستی مایع از پسماندهای کشاورزی تولید شد

در دهه‌های اخير با افزايش مصرف كودهای شيميايی مشكل‌های جدی بر سلامت انسان، محيط زیست و اقتصاد جامعه تحميل شده است. در اين راستا، تلاش های گسترده ای برای يافتن راهكارهای مناسب و بهبود كيفيت خاك، محصول های كشاورزی و حذف آلاينده ها آغاز شد.

 يكي از راه كارهای توليد بهينه محصول های کشاورزی به همراه حفظ سلامت انسان و محيط زيست، ضرورت استفاده بيشتر از باکتری‌های مفید خاكزی (كودهای بیولوژیک) است؛ فعالیت‌های زیستی این باکتری‌ها در رشد گياه و چرخه عناصر غذايی خاك دخالت دارند. این موجودها با چشم دیده نمی شوند و تمام وقت در طول شبانه روز به کمک کشاورز شتافته و به او در پرورش محصول یاری می‌رسانند.

محققان شرکت کشت کار گستر نوژان خراسان شمالی در این طرح سعی کردند مواد ضایعاتی و پسماندهای کشاورزی را بازیافت و کود زیستی مایع تولید کنند؛ با تولید این کود هزینه تامین کود برای کشاورزان کمتر می شود. قیمت تمام شده این کود به دلیل استفاده از ضایعات( به عنوان مواد اولیه) کم و اثر بخشی بسیار زیادی دارد.

در این طرح باکتری های خاکزی مفید برای رشد و باردهی گیاهان از خاک جدا و تخلیص می شوند؛ این باکتری ها در بستر کشت تهیه شده از مواد پسماند کشاورزی کشت داده می شوند و تکثیرمی یابند.

این کود تامین کننده ازت (نیتروژن) گیاه است و می تواند به جای کودهای شیمیایی ازته استفاده شود. این کود( شامل باکتری‌های ازتوباکتر) به محض ورود به خاک شروع به فعالیت کرده و علاوه بر ازت با تولید مواد دیگری مانند محرک رشد رویشی (افزایش رشد ساقه، ریشه‌زایی، افزایش تعداد و اندازه برگ‌ها) و زایشی(افزایش گل‌دهی، میوه‌دهی و افزایش کیفیت محصول) رشد گیاه را افزایش می‌دهند.

این مواد برخی از باکتری‌ها و قارچ‌های بیماری‌زای گیاهی را دفع می‌کنند و از ایجاد بیماری و آفت جلوگیری می‌کنند. این کود همچنین مقاومت گیاه را به شرایط سخت محیطی مانند شوری خاک، کم‌آبی و آهکی بودن خاک افزایش می‌دهد.

گفتنی است در فرآیند تولید هیچ گونه مواد شیمیایی و صنعتی استفاده نمی شود و محصول کاملا ارگانیک است. کل فرایند تولید  نیز در شرایط کاملا استریل شده انجام می شود.

هم اکنون حدود 75 درصد از تجهیزات خط تولید توسط متخصصان شرکت طراحی شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا