احداث 5000 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در طی برنامه ششم توسعه

گسترش استفاده از انرژی های تجدیدپذیر یکی از نیازهای اصلی کشور است که می تواند علاوه بر دستیابی به منابع پایدار و ارزان قیمت انرژی، از آلودگی های زیست محیطی هم جلوگیری کند.

اما مهم ترین چالش در این زمینه، فقدان سرمایه گذاری کافی برای احداث نیروگاه های تجدیدپذیر در سال های گذشته است. موضوعی که به نظر می رسد در کانون توجه مدیران وزارت نیرو قرار گرفته تا با تشویق سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای ورود به این عرصه، زمینه شتاب بخشیدن به احداث این نیروگاه ها را فراهم کنند.

در کنار این، بحث تولید تجهیزات نیروگاه های بادی و خورشیدی هم در دستور کار شرکت های ایرانی قرار گرفته تا ضمن برآورده کردن نیازهای داخلی، قیمت تمام شده تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر را کاهش داده و سرمایه گذاری در این عرصه را مقرون به صرفه نمایند.

مهندس هوشنگ فلاحتیان؛ معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در این ارتباط به خبرنگار سیناپرس گفت: وزارت نیرو برنامه ریزی کرده که در طی برنامه ششم توسعه، با ایجاد شرایط مناسبی که پیش بینی شده است، سالانه 1000 مگاوات و در مجموع 5000 مگاوات نیروگاه های تجدیدپذیر در سبد تولید برق کشور وارد کند. به این منظور از کسانی که مایل به سرمایه گذاری برای راه اندازی توربین های بادی در مناطق مستعد وزش باد و یا نصب نیروگاه های خورشیدی و یا استفاده از زباله برای تولید برق و یا روش های دیگر بهره برداری از انرژی های تجدیدپذیر هستند، استقبال می کنیم و برق تولیدی این نیروگاه ها را به صورت تضمینی در یک دوره 20 ساله خریداری خواهیم کرد.

وی افزود: به این ترتیب شرایط برای سرمایه گذاری و ورود شرکت های ایرانی و خارجی به عرصه تولید برق از منابع تجدیدپذیر کاملا فراهم است. امیدوار هستیم با استقبالی که در ماه های اخیر از جانب شرکت های خارجی و سرمایه گذاران داخلی صورت گرفته، شاهد باشیم که از سال  1395 به بعد یک حرکت جهشی در تولید برق از منابع تجدیدپذیر اتفاق بیفتد.

برنامه ریزی کردیم که توربین های 2.5 مگاوات را علاوه بر توربین های660 کیلوواتی که قبلا می ساختیم، کاملا در داخل تولید کنیم و گروه مپنا در این زمینه فعال شده است

فلاحتیان در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه یکی از موانع گسترش بهره برداری از انرژی های تجدیدپذیر، قیمت بالای تجهیزات است آیا برنامه ای برای تولید انبوه و رسیدن به خودکفایی در این زمینه وجود دارد؟ تصریح کرد: روند طی شده در سال های گذشته نشان می دهد که میزان سرمایه گذاری جهانی بر روی نیروگاه های تجدیدپذیر سال به سال کاهش پیدا می کند. یعنی قیمت نیروگاه های خورشیدی و بادی با افزایش تکنولوژی های روز در حال کاهش است. در عین حال ب. من این نوید را می دهم که از سال 1395 به بعد جزو یکی از کشورهایی هستیم که مبادرت به احداث نیروگاه های بادی بومی شده ساخت داخل می کنند.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی افزود: در ارتباط با نیروگاه های خورشیدی هم چندین شرکت بزرگ در داخل کشور فعال شده اند و زمینه کار برای آنها فراهم شده است. سرمایه گذاران متعدد خارجی هم مراجعه کرده اند برای اینکه کارخانجات تولید سلول های فتوولتائیک در داخل کشور راه اندازی کنند. ما از این سرمایه گذاران استقبال کرده ایم و اینها مشغول مذاکره با شرکای ایرانی خود هستند. امیدوار هستم که از اواخر سال جاری یا اوایل سال 1395 شاهد بومی شدن نیروگاه های خورشیدی در داخل کشور هم باشیم.  

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا