افراد مذهبی بیشتر مورد اعتماد هستند

بدون تردید در دنیای امروز ، مذهب و اعتقاد به پروردگار اهمیتی بسیار زیاد دارد و افرادی که به مذهب اعتقاد دارند به دلیل پایبند بودن به اصول و قواعد دینی ، به میزان بیشتری مورد اعتماد و مقبولیت سایر افراد قرار می گیرند . این موضوع دستمایه پژوهشی جدید است که با همکاری اسکات کلیفورد از دانشگاه هوستون  و  بن گاسکینز از دانشگاه لوئیز و کلارگ  انجام شد .

هویت دینی و سخن گفتن از مسایل مذهبی ، انعکاس قدرتمندی در بین مردم داشته و به طور ناخودآگاه مردم علیه کسانی که اعتقادی به خدا ندارند موضع گرفته و کمتر به این افراد اعتماد می کنند .

در این پژوهش ها مشخص شد که به طور عمومی در هنگام گوش دادن به سخنان فرد ناطق در صورتی که وی از موضوعات مذهبی در سخنرانی خود استفاده کند ، مردم به میزان بیشتری به وی اعتماد کرده و سخنان وی را باور می کنند . در حقیقت به باور این دانشمندان ، به طور غریزی گوش دادن به سخنان افراد مذهبی برای عموم مردم مطلوب تر است .

کلیفورد در این زمینه اعلام کرد : بررسی های ما در جامعه ایالات متحده آمریکا نشان می دهد که اعلام هویت دینی و سخن گفتن از مسایل مذهبی ، انعکاس قدرتمندی در بین مردم داشته و به طور ناخودآگاه مردم علیه کسانی که اعتقادی به خدا ندارند موضع گرفته و کمتر به این افراد اعتماد می کنند .

در شرح پژوهش های انجام شده توسط این محققان به صراحت عنوان شده است که در رقابت های انتخاباتی انجام شده در ایالات متحده آمریکا ، افراد مذهبی و کسانی که در تبلیغات و سخنرانی های انتخاباتی خود از موضوعات مذهبی بیشتر استفاده کرده و بر آن تاکید می کنند به نسبت افراد غیر مذهبی و کسانی که به خدا و مذهب اعتقادی ندارند ، موفق تر بوده و عموم مردم به طور کلی کمتر به افراد غیر مذهبی اعتماد کرده و به آن ها رای می دهند . 

گفتنی است گاسکینز و کلیفورد برای انجام این پژوهش ، اطلاعات آمار گیری های انجام شده پس از سال 2007 میلادی   و نتایج آماری نشریه نیوزویک و سی بی اس نیوز که در آن ها به ترتیب از یک هزار و چهار نفر و یک هزار و 282 نفر نظر سنجی شده بود را مورد استفاده و استناد قرار دادند . شرح کامل این مطالعات و نتایج به دست آمده در آن در آخرین شماره مجله علمی American Politics  منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد . جهت مشاهده متن کامل این تحقیقات ، اینجا را کلیک کنید . 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا