مخترعان 8 دقیقه فرصت دارند!

به گزارش مهر، پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی علم تا عمل با شعار تبلور تجاری سازی سوم اسفند ماه با حضور وزیر دادگستری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و معاونان، قائم مقام بنیاد ملی نخبگان، صاحبان شرکت های دانش بنیان و اساتید دانشگاه آغاز به کار کرد.

در این جشنواره ۶۰۰ طرح از ۳۱ استان کشور برای حضور، اعلام آمادگی کرده بودند و با توجه به اینکه از هر استان ۲۰ سهمیه وجود داشت، توسط دبیرخانه‌های استانی و استانداری‌ها از هر استان ۵ طرح به عنوان طرح‌های شرکت کننده در جشنواره  معرفی شدند که در پایان ۳ طرح برگزیده از هر استان، پس ازداوری انتخاب می شود. تجاری‌سازی و فروش بیش از ۱۰۰میلیون تومان به صورت سالانه از معیارهای انتخاب شرکت‌های دانش‌بنیان در این جشنواره بوده است.

در این نمایشگاه غرفه هایی از پارک های علمی و فناوری استان های یزد، خراسان شمالی، جنوبی، رضوی، گیلان، گلستان،کردستان، کرمانشاه، کرمان، فارس، لرستان،سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، البرز،خوزستان، همدان نیزحضور داشتند که در هریک از این غرفه ها، بیش از ۲۰ طرح از آن استان در معرض دید قرار گرفتند.

در روز اول نمایشگاه علم تا عمل، وزیر دادگستری و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری از طرح ها و شرکت های دانش بنیان بازدید کردند.

بازدید از نمایشگاه

 

طرحهای تکراری به دنبال سرمایه گذار 

در این دوره از نمایشگاه مخترعانی حضور داشتند که علاوه بر شرکت در نمایشگاههای دوره های گذشته، در این نمایشگاه نیز دوباره و حتی چندباره حضور داشتند. دلیل شرکت کردن آنها در این نمایشگاه، یافتن یک سرمایه گذار جهت بومی سازی و تولید انبوه است تا علاوه بر رفع نیاز مردم در سطح ملی، به مرحله صادرات به کشورهای دیگر هم برسد. 

تفاوت پنجمین جشنواره علم تا عمل با سالهای گذشته، در این بود که طرح های تجاری سازی شده، طرح هایی با کسب دانش فنی و حتی مهندسی معکوس نیز حضور داشتند. قانون این دوره از نمایشگاه کمتر اجازه می داد که مخترعان حضور داشته باشند. در این میان تنها ۹ مخترع، آن هم در میان طرح های تجاری سازی وجود داشتند که در اولین فستیوال دارایی فکری شرکت کردند تا سرمایه گذاری برای به نتیجه رساندن طرحشان پیدا شود.

این مخترعان تنها در هشت دقیقه فرصت داشتند که طرح خود را به حضور سرمایه گذاران معرفی کنند که شاید در این میان بتواند سرمایه گذاری را جذب طرح خود کنند.

همچنین دلیل حضور برخی مخترعان در نمایشگاه، به اثبات رساندن طرح خود برای دریافت تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی بود که برخی از آنها حتی بعد از مدتی چند ساله با وجود ارائه گزارش امکان سنجی و اثبات به صرفه بودن تولید طرحشان درکشور، به صندوق نوآوری و شکوفایی، هنوز تسهیلاتی دریافت نکرده اند. 

محصولات نانویی، تجهیزات کاربردی در صنایع مختلف، خانه هوشمند، باکس هوشمند، دزدگیرهوشمند و آشپز هوشمند، فیلترهای تصفیه کننده آب، نیروگاههای مجازی برق و … برخی از دستاوردهای محققان کشور در این نمایشگاه به شمار می آیند. 

طرح های کلان ملی که زیرنظر معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری حمایت می شوند نیز یکی دیگر از طرح های شرکت داده شده در نمایشگاه بود. 

افزایش تعامل سرمایه گذار و شرکت های فناور

در پنجمین جشنواره ملی علم تا عمل، چهار کارگاه با کیفیت کسب و کارانه، اتاق‌های مذاکره شرکت‌های فناور و سرمایه‌‌گذاران و نمایشگاه ویژه برخی دستاوردهای آماده برای تجاری‌سازی نیز برگزار شدند.

محمود شیخ زین الدین، رئیس پنجمین جشنواره «علم تا عمل» در خصوص این جشنواره گفت: این جشنواره مسئولیت سنگینی دارد و به تحقق اقتصاد دانش بنیان تاکید می‌کند. درواقع اقتصاد دانش بنیان یک هویت اقتصادی با موضوعیت علمی و فناوری است.

تجلیل از برگزیدگان و شرکت های فناور برتر در اختتامیه جشنواره

به عنوان آخرین بخش از جشنواره امروز آیین تجلیل از فناوران برتر کشور همزمان با اختتامیه جشنواره «علم تا عمل» با حضور جمعی از مقامات عالی رتبه کشوری برگزار می‌شود. همچنین سه چهره برگزیده به عنوان حامیان ملی کسب و کار دانش بنیان نیز در اختتامیه این جشنواره تجلیل می‌شوند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا