علم ،قدرت و ثروت می‌آورد

وی دارای نشان درجه یک پژوهش است.در سال 2008 دکتر صبوری عنوان دانشمند برگزیده جهان اسلام را ازآن خود کرد.وی همچنین دارای عنوان دانشمند بین‌المللی از سوی مؤسسه تامسون رویترز  (ISI)  آمریکا به علت کسب بیش از یک درصد ارجاعات در حوزه بیوشیمی و زیست‌شناسی است.به بهانه تلاش ها و افتخارات علمی دکتر علی اکبرصبوری باوی به گفت وگو نشستیم.

چه مراحلی را برای رسیدن به جایگاه کنونی طی کرده اید؟خوب است که از زبان خودتان در خصوص سوابق علمي و پژوهشي تان بشنویم.

دوره کارشناسی را در رشته شیمی محض در دانشگاه فردوسی مشهد و دوره کارشناسی ارشد شیمی با گرایش فیزیک را در انستیتو شیمی دانشگاه مازندران(بابلسر) سپری کردم .همچنین دو دوره دکترای شیمی فیزیک را با کارهای تحقیقاتی در حوزه بیوفیزیک در دانشگاه تربیت مدرس گذراندم و در آبان ماه 1375 به عنوان عضو هیئت علمی در دانشگاه تهران استخدام شدم.  همچنین به عنوان مدیر مسئول نشریه بین‌المللی انجمن شیمی ایران (JICS) از ابتدا تاکنون به فعالیت مشغول هستم،ناگفته نماند این نشریه معتبرترین نشریه علمی کشور بوده و تا به حال دو نوبت جایزه برترین نشریه علمی کشور را از آن خود کرده است و توسط اشپرینگر در آلمان منتشر می‌شود .

در سال 1387 به عنوان دانشمند برگزیده کشور در حوزه علوم انسانی و هنر بر اساس پایگاه اطلاعات علمی ISCو پژوهشگر برگزیده دهمین جشنواره ابن سینا علوم پزشکی شدم .همچنین موفق به دریافت نشان تولید دانش کشور از سوی انجمن بیوشیمی فیزیک ایران شده ام.در سال 91 نیز  به عنوان نفر برگزیده جشنواره مرحوم طباطبایی (بنیاد ملی نخبگان ) انتخاب شدم.

در زمینه انتشارات علمی تاکنون 360 مقاله کامل به زبان انگلیسی در نشریات بین‌المللی (با نمایه تامسون رویترز یا همان ISI) به چاپ رسانده و 42 مقاله هم در نشریات فارسی زبان منتشر کرده‌ام. صاحب هفده کتاب ترجمه‌ای و تالیفی هستم. حدود 400 مقاله هم در کنفرانس‌های علمی ارائه نموده‌ام.  مجری ده طرح تحقیقاتی بنیادی در دانشگاه تهران، یک طرح تحقیقاتی در شورای پژوهشهای علمی کشور، یک طرح تحقیقاتی در مرکز ملی تحقیقات مهندسی ژنتیک و زیست فنآوری و یک طرح تحقیقاتی در مرکز سیاست علمی کشور بوده‌ام. راهنمایی پایان نامه و فارغ التحصیلی 75 دانشجوی کارشناسی ارشد و 23 دانشجوی دکترای تخصصی را نیز بر عهده داشته‌ام. در حال حاضر نماینده ایران در دو سازمان علمی بین‌المللی به نام‌های FAOBMB و IUBMB نیز هستم.

اگر به عقب برگردید بازهم این رشته را انتخاب می کنید ؟

باز هم شیمی، آن هم با گرایش فیزیک و بیوفیزیک را بر‌می‌گزینم. اصلا اشتباه نکرده‌ام و خدا را شکر می‌کنم که این موهبت را نصیبم کرد. من همیشه علاقه به ریشه‌های علم داشتم. ریشه همه علوم، علوم پایه است. شیمی علم مورد علاقه من بود. می‌خواستم بدانم که در اطراف من چه چیزی وجود دارد؟ ماهیت آن چیست؟ تمام ذهن من از سئوالات شیمی پر شده بود. هدف من شناخت ماده نبود، بلکه به دنبال منشاء ماده و حیات بودم و برای این ناگزیر بودم که ابتدا ماده را بشناسم تا به ماورای آن دست پیدا کنم. من مي‌خواستم زیبائی‌های آفرینش و رمز و راز آنها را کشف کنم. می‌خواستم از قوانین حاکم بر جهان آفرینش، پرده  بردارم. پس باید سرغ شیمی و آن هم با گرایش فیزیک می‌رفتم. شیمی، علم مواد است و فیزیک، علم شناخت قوانین حاکم بر جهان مادی. در ماورای این دو علم، بیوفیزیک پدید می‌آید که بر جهان زنده احاطه دارد . جهان ما پر از شگفتی‌های وصف ناپذیر است. در پس همه این شگفتی‌ها، دست لایزال الهی است که همه مخلوقات خدا در پیشگاهش هر لحظه سر تعظیم فرو می‌آورند و این زیباترین رمز آفرینش است.

مشوق اصلی شما در انتخاب این راه چه کسی یا چه چیزی بود؟

مرحوم پدرم و برادر بزرگم که مرا مرتب تشویق به تحصیل و ممتاز بودن می‌کردند از مشوقان من بودند. پدرم بی‌سواد بود و همه آرزوهای خود را در درخشش علمی فرزندانش می‌دید.

نقاط ضعف و قوت علمی کشور در حوزه  تخصصی خودتان را در چه مسائلی می بینید؟

اگر آینده شغلی دانشجویانم که بسیار با انگیزه هستند تضمین شود، هیچ دغدغه و مشکلی ندارم و به لطف خدا و دعای خیر پدر و مادرم، هیچ مشکلی نداشته و ندارم. مدیریت نظام باید این مهم را برآورده کند تا دانشجویانم با فراغ بال بهتر به تحقیقات خود ادامه دهند. بیشترین نیاز تحقیقات علمی کشور در حال حاضر، با هم کار کردن است. باید یاد بگیریم با هم کار کنیم و آنچه را که داریم به میدان پژوهش بیاوریم و با هم هم فکری کنیم و با هم کشف و اختراع کنیم. در جهان غرب که از نظر علمی از ما جلوتر هستند، رمز موفقیت آنها با هم کار کردن و ایجاد شبکه‌های تحقیقاتی است.

آینده علمی کشور را با وجود نخبگان چطور ارزیابی می کنید؟

آینده علمی کشور بسیار روشن و درخشان است. به لطف خدا، به برکت وجود جوانان با استعداد و بسیار کوشا و همچنین قابل اعتماد، آینده از آن ماست و برای این فقط باید تلاش کنیم. رسیدن میزان مشارکت ما در تولید علم جهان از دو صدم درصد به یک و نیم درصد در طی پانزده سال اخیر کار کوچکی نبوده و باید قدر دانشمندانمان را بیش از پیش بدانیم که چنین افتخاری را به ارمغان آوردند. اکنون وقت بومی سازی علم و افزایش کیفیت تولیدات علمی است و جهان هم این را باور کرده است که ما می‌توانیم.

تاثیر تولید مقالات علمی در کشور را چطور ارزیابی می کنید ؟

مطابق آخرین آمار از تولید اسناد علمی نمایه شده در مؤسسه تامسون رویترز آمریکا، در سال گذشته میلادی (سال 2015) ما در رده نوزدهم جهان قرار گرفته ایم. علم قدرت و ثروت می‌آورد و جهان ما را باور کرده است. البته حق ما بیش از اینهاست و امیدوارم که در سالهای آتی وضع بهتر شود هرچند رقابت در ردیف‌های بالای جدول رده‌بندی بسیار مشکل‌تر می‌شود. اما  ما از جوانانی برخورداریم که در جهان نظیر ندارد. غرب و شرق برای این جوانان دام پهن می‌کنند. بیایید به آنها بها دهیم تا در دام خود، کمر همت به آبادانی کشور ببندند.

سطح علمی نخبگان ایران در مقایسه با جهان چگونه برآورد می کنید؟

من همه جوانان ایرانی را نخبه می‌دانم. دانشجویان ایرانی بسیار با استعداد، مبتکر و باسواد هستند. اگر انگیزه‌ هم بیش از این شود که قبلا اینطور بود، آن وقت تلاش هم به استعداد خلاق افزوده شده و بی‌همتا می‌شود. من در هیچ جای دنیا این همه شور و شوق تحصیل و نخبگی ندیده‌ام و گواه سخنان من جذب بسیار سریع فارغ‌التحصیلان ما در کشورهای پیشرفته غربی است.

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا