ارتباط فضای عاطفی خانواده بر کارآمدی دانش آموزان

هدف از پژوهشی که به تازگی توسط روان شناسان ایرانی انجام شده است، مطالعه رابطه بین جو عاطفی خانواده به عنوان یك متغیر با خود كارآمدی و همچنین علایق حرفه گرایی دانش آموزان مقطع متوسطه بوده است.

یافته ها نشان می دهد كه بین نمرات جو عاطفی خانواده و خود كارآمدی  رابطه مثبت و معناداری دیده نمی شود؛ هم چنین با اطمینان می توان گفت كه بین نمرات جو عاطفی خانواده و خود كارآمدی  تحصیلی دختران رابطه معنادار وجود ندارد

تحقیق صورت گرفته از نوع پژوهش های هم بستگی بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل كلیه دانش آموزان متوسطه شهرهای سردشت و پیرانشهر است كه در طول سال تحصیلی 91-92 مشغول به تحصیل بودند. در این میان تعداد 180 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای به عنوان نمونه انتخاب شده اند.

ابزار پژوهش شامل پرسش نامه های خود كارآمدی، جو عاطفی خانواده و علایق حرفه گرایی بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها در بخش آمار توصیفی از روش های محاسبه میانگین، انحراف استاندارد و … و در بخش آمار استنباطی ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل تمیز استفاده شد.

یافته ها نشان می دهد كه بین نمرات جو عاطفی خانواده و خود كارآمدی  رابطه مثبت و معناداری دیده نمی شود؛ هم چنین با اطمینان می توان گفت كه بین نمرات جو عاطفی خانواده و خود كارآمدی  تحصیلی دختران رابطه معنادار وجود ندارد. بین جو عاطفی خانواده و خود كارآمدی  دانش آموزان پسر رابطه مثبت و معناداری وجود دارد؛ بین جو عاطفی خانواده و علایق حرفه گرایی دختران رابطه مثبت و معناداری وجود ندارد؛ بین جو عاطفی خانواده و علایق حرفه گرایی پسران رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.

منبع: جمال سلیمی، ناصر یوسفی، حمزه سعیدزاده، 1394. بررسی رابطه بین جو عاطفی خانواده و علایق حرفه گرایی دانش آموزان؛ نقش واسطه ای خود كارآمدی ، فصلنامه روان شناسی مدرسه، سال چهارم، شماره 3 (پیاپی 15).

لینک منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا