بیشتر ستارگان میدان مغناطیسی قوی دارند

تحقیق جدید که به ریاست محققان دانشگاه سیدنی انجام شد، نشان داد که در اکثر ستارگان حوزه های مغناطیسی قابل ملاحظه ای وجود دارد، در حالی که پیش از این تصور می شد تنها پنج درصد از آنها میدان مغناطیسی قوی دارند.
اختر فیزیکدانان تاکنون حوزه های مغناطیسی را به عنوان عاملی در تکامل ستاره ای نادیده می گرفتند، اما مطالعه جدید که با کمک ماموریت تلسکوپ فضایی کپلر سازمان فضایی آمریکا (ناسا) میسر شد، دانشمندان را مجبور خواهد کرد که مدل های خود را دوباره بررسی کنند.
دانشمندان برای تجزیه و تحلیل بیش از 700 به اصطلاح 'غول' قرمز یا ستارگانی که از نظر اندازه و ترکیب شبیه خورشید ما هستند، از داده های کپلر استفاده کردند و موفق شدند که قدرت میدان مغناطیسی هر یک از آنها را با بررسی نوسان خاص هر ستاره اندازه بگیرند.
به گفته محققان، درون ستارگان اساسا هچون یک زنگ صدا می کند و همانند یک زنگ و یا یک ابزار موسیقی، صدای تولید شده می تواند خواص فیزیکی آنها را نشان دهد.
تجزیه و تحلیل داده های کپلر نشان می دهد که ارتعاشات حدود 60 درصد از ستارگان مورد بررسی مهار شده است و این امر ناشی از وجود میدان های مغناطیسی قابل توجه در داخل هسته های این ستارگان است. بیشتر حوزه های مغناطیسی اندازه گیری شده، بیش از 10 میلیون برابر قویتر از میدان مغناطیسی زمین هستند.
پژوهشگران معتقدند که اکنون زمان بررسی چرایی وجود این حوزه های مغناطیسی پر قدرت در تعداد زیادی از ستارگان است.
واکاوی این موضوع به محققان امکان می دهد که اطلاعات بیشتری درباره تکامل حوزه های مغناطیسی در ستارگان بیابند و در نتیجه رویه تکامل ستاره ای را در 'غول' های قرمز بهتر توضیح دهند.
به گزارش ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس،نتایج این مطالعه هفته جاری در مجله Nature منتشر می شود.