صندوق حمایت از پژوهشگران 10 سال از دانشمندان حمایت می‌کند

 دکتر نصرت‌اله ضرغام در جلسه تبیین اهداف صندوق حمایت از پژوهشگران، با بیان اینکه تاکنون 43 کرسی پژوهشی به دانشمندان کشور ارائه شده است، افزود: این دانشمندان می‌توانند علاوه بر فعالیت‌های علمی خود، اقداماتی از جمله تربیت دانشجو، برگزاری همایش و امور تحقیقاتی بپردازند.

وی اظهار کرد: عمده‌ترین هدف ما از این اقدامات این است تا ظرفیت‌های پژوهشی را افزایش داده و فرهنگ کار تیمی را در کشور ترویج دهیم.

ضرغام در بخش دیگری علل تاسیس بنیاد صندوق حمایت از پژوهشگران را حمایت از اقدامات نوآورانه پژوهشگران در کشور خواند و اضافه کرد: اساس‌نامه این بنیاد و بنیاد علمی نخبگان در سال 82 تدوین و در شورای انقلاب علمی مصوب شد.

وی یادآور شد: هر ساله حمایت صندوق از پژوهشگران افزایش یافته و در نهایت نیز شاهد خروجی بیشتری هستیم.

وجود 78 هزار دانشجوی دکتری در کشور

وی با اشاره به وجود 78 هزار دانشجوی دکتری در کشور، یادآور شد: در حال حاضر دانشجویان کارشناسی‌ ارشد و دکتری مورد حمایت این صندوق قرار دارند همچنین برای استادیاران جوان در مناطق مختلف کشور حمایت‌های ویژه‌ای در نظر گرفته شده است.

ضرغام با اشاره به ارائه 942 پسادکتری از ابتدا تاکنون، افزود: به فارغ التحصیلان مقطع دکتری، پسادکتری ارائه شده و این افراد می‌توانند به مدت دو سال حقوق استادیاری دریافت کنند.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران خاطرنشان کرد: تاکنون 9 هزار پروژه تحقیقاتی دریافت شده که 33 درصد این پروژه‌ها پذیرفته خواهد شد.وی با اشاره به اختراعات کشور گفت: با توجه به اینکه اختراع جزو دارایی‌های فکری هر کشور محسوب می‌شود ما اختراع مخترعین خارج از کشور را نیز ثبت می‌کنیم.

وی اظهار کرد: در کشور آمریکا 80 درصد منابع صرف تحقیقات می‌شود که سالیانه 200 هزار نفر از دانشمندان را مورد حمایت قرار ‌دهند و محققان از بنیادهای مختلف می‌توانند در راستای انجام صحیح کار علمی خود از امکانات بهره‌مند شوند.

شیوه‌های صندوق حمایت از پژوهشگران ایستا نیست

ضرغام با تاکید بر اینکه شیوه‌های صندوق حمایت از پژوهشگران به صورت ایستا نیست، تصریح کرد: نوع حمایت ما از پژوهشگران و فناوران با حمایت‌های سایر بنیادها در کشورهای دیگر یکسان است.رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران ادامه داد: مدیریت‌هایی که دچار ایستایی شوند، هرگز ‌نمی‌توانند تحولاتی را در مجموعه‌هایی سازمانی خود ایجاد کنند.

برای حمایت از پژوهشگران بسته‌های حمایتی تهیه می‌شود

وی با بیان اینکه برای حمایت از پژوهشگران بسته‌های حمایتی تهیه می‌شود، افزود: حمایت تنها از اساتید نیست بلکه سعی بر این است تا برای کل ظرفیت‌ها، برنامه‌های حمایتی داشته باشیم.

وی اضافه کرد: یکی از مهمترین سیاست‌ها این است تا از کل ظرفیت‌های علمی و مالی در داخل و خارج از کشور استفاده کنیم.وی با تاکید بر اینکه تلاش ما ارتقاء سطح علمی جامعه و بالا بردن سطح دانش مردم است، گفت: در حال حاضر مساله اجتماعی و مردمی کردن دانش در جوامع صنعتی و پیشرفته مطرح است.رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران تصریح کرد: منابع ما باید افزایش یابد و نمی‌توان تنها به منابع دولتی اکتفا کرد.

وی با اشاره به افزایش تعداد دانشجویان در دانشگاه‌های کشور عنوان کرد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تعداد دانشجویان کشور کمتر از 200 هزار نفر بود اما در حال حاضر این تعداد به چهار میلیون و 780 هزار نفر رسیده است.

ضرغام اضافه کرد: در سال‌های اخیر با یک رشد کمی شتابان علمی مواجه هستیم که به موازت آن باید کیفیت و هدفمندی هم مورد توجه قرار گیرد.

 

رشته‌های دانشگاه‌ها باید پویایی داشته باشد

وی با تاکید بر اینکه پویایی و افزایش کیفیت در دانشگاه‌ها یک امر ضروری است، اظهار کرد: رشته‌های دانشگاه‌ها نیز باید پویایی لازم را داشته باشند و با توجه بیشتر به تقاضا، رشته‌های جدیدی وارد شود و اگر به این مساله مهم توجه نشود درصد تحصیلکردگان بیکار در کشور نیز افزایش خواهد یافت.

وی در ادامه با بیان اینکه دانشگاه‌های استان همدان جزو 10 درصد دانشگاه‌های کشور محسوب می‌شوند، اظهار کرد: متاسفانه تنها 11 پروژه این استان با اختصاص اعتباری افزون بر 168 میلیون تومان که به ترتیب بیشترین آنها در دانشگاه‌های بوعلی‌سینا، علوم پزشکی و صنعتی بوده، مورد حمایت ما قرار گرفته که امیدواریم در سال‌های آینده تعداد این پروژه‌ها افزایش یابد.

وی تصریح کرد: از جمله اهداف اطلاع‌رسانی درخصوص حمایت‌های صندوق از پژوهشگران و فناوران کشور، بیان شیوه‌ها و رویه‌های حمایت، ایجاد حمایت متوازن از پژوهشگران کل کشور، بهره‌گیری از رهنمودهای مجموعه‌ها، مشخص شدن اشکالات اقدامات صندوق و تلاش در راستای رفع آن‌ها است.

ضرغام تصریح کرد: قرن بعدی، قرن نوآوری و تحویل داده‌ها بوده که ما باید از الان خود را برای ورود به این قرن آماده کنیم.رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر 70 درصد از اساتید با صندوق حمایت از پژوهشگران در ارتباط هستند و سعی ما بر این است تا این تعداد را در داخل و خارج از کشور افزایش دهیم.

دکتر منصور غلامی رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا نیز گفت: همه دانشجویان باید برای بهره‌مندی از صندوق حمایت از پژوهشگران پیگیر باشند.

به گزارش ایسنا، وی اظهار کرد: در بخش معاونت فناوری ریاست‌ جمهوری منابع مالی حمایتی ویژه پژوهشگران وجود داشته که باید اطلاعاتی در خصوص ضرورت و چگونگی بهره‌مندی از این منابع در اختیار دانشگاهیان قرار گیرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا