راز ۴۳ ساله کشف شد

 ۴۳ سال از یکی از مهمترین مأموریتهای فضایی ناسا در قالب پروژه آپولو می گذرد. در مأموریت آپولوی ۱۶، سه تن از فضانوردان ناسا یعنی جان یانگ، کن متینگلی و چارلز دوک حضور داشتند. این نخستین سفر انسان به ارتفاعات کره ماه بود.

فضاپیما در راه بازگشت به زمین بالابرنده های خود را روشن کرد که در ادامه از آن جدا و بر روی سطح ماه سقوط کردند. حالا اثر این برخورد که طی ۴۳ سال گذشته دست نخورده باقی مانده است در تصویر حیرت انگیز مدارگرد شناسایی کننده ماه ناسا به نمایش درآمده است.

در جریان این برخورد حفره ای به بزرگی دهانه ۴۰ متر ایجاد شد.این حفره که در نتیجه سقوط راکت S-IVB ایجاد شده در ۲۶۰ کیلومتری جنوب غرب حفره معروف «کوپرنیک» ماه واقع شده است.

مدارگرد شناسایی کننده LRO از سال ۲۰۰۹ در حال گردش به دور ماه است و دانشمندان علوم فضایی با استفاده از داده های به دست آمده از آن توانسته اند بر دانش خود درباره ماه و ساختارهای آن بیفزایند.

نکته جالب توجه اینجاست که تاکنون محل برخورد راکت فضاپیماها به ماه در مأموریتهای ۱۳، ۱۴، ۱۵ و ۱۷ آپولو شناسایی شده بود اما دانشمندان در کشف رد برخورد بالابرنده ها با سطح ماه در مأموریت آپولو ۱۶ ناکام مانده بودند و اکنون این معما نیز حل شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا