گردشگری می‌تواند پایه های اقتصاد مقاومتی را محکم کند

به همین منظور در سازمان میراث فرهنگی، نشست شورای سیاست گذاری نخستین کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت به ریاست دکتر مسعود سلطانی فر ، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی گردشگری و اعضای این شورا برگزار شد.

دکتر سلطانی فر ضمن خوشامدگویی و تشکر از حضور اعضای این شورا و تلاش های صورت گرفته در زمینه ایجاد هماهنگی های بیشتر برای برگزاری نخستین کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت، از همتی که مجموعه دانشگاه علم و فرهنگ و جهاد دانشگاهی در این زمینه داشته تشکر کرد و گفت: ما نیز افتخار این را داریم که در کنار این دوستان باشیم.

معاون رئیس جمهور افزود:  با تدابیر اندیشیده شده این کنفرانس با چنین ابعادی برای نخستین بار در ایران برگزار می شود . امیدواریم با برگزاری این نشست، هماهنگی های لازم ایجاد شود و در این رابطه به نتایج و جمع بندی خوبی دست یابیم.

همه امکاناتمان را درراستای اجرای این کنفرانس به کار می‌گیریم

دکتر حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی و رئیس کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت در این نشست گفت: بحث گردشگری و معنویت و صنایع فرهنگی مورد توجه جهاد دانشگاهی بوده است . دراین چند سال اخیر باتوجه به اهمیت بحث ،سرمایه گذاری های خوبی نیز دراین خصوص در جهاد انجام شده است.

وی تاکید کرد: اگر چه پایه های اقتصاد مقاومتی باید با صنعت محکم شود اما گردشگری می‌تواند این استحکام پایه ها را پایدارتر و بانتایج گسترده تری مواجه سازد. بنابراین ما همه امکاناتمان را درراستای اجرای این کنفرانس به کار می‌گیریم و امیدواریم آثار مثبتی در گردشگری معنوی برای کشورمان و دیگران به ارمغان بیاوریم.

مهمترین هدف در این کنفرانس توسعه ادبیات گردشگری با رویکرد معنویت در کشور است

در ادامه این نشست دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ ضمن تشکر از نگاه  و توجه ویژه رئیس سازمان گردشگری و میراث فرهنگی به حوزه علمی گردشگری تاکیدکرد: نگاهی که برای اولین بار دراین کنفرانس در سطح بین المللی به موضوع گردشگری و معنویت شده ، متفاوت است.زیرا هرجا صحبت از معنویت و گردشگری بوده ، بحث گردشگری مذهبی به میان آمده است.

مهمترین هدف این کنفرانس توسعه ادبیات گردشگری با رویکرد معنویت در کشور است .نگاه ما به بخش ادبیات ، هم افزایی دانش و بهره گیری از ظرفیت ها و تصحیح نگرش جامع ارزشی است.

دبیر اولین کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت با اشاره به اهداف این کنفرانس افزود:  مهمترین هدف ما دراین کنفرانس توسعه ادبیات گردشگری با رویکرد معنویت در کشور است .نگاه ما به بخش ادبیات ، هم افزایی دانش و بهره گیری از ظرفیت ها و تصحیح نگرش جامع ارزشی است.

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ خاطر نشان کرد: از یک سال و نیم پیش در دانشگاه علم و فرهنگ جلسات و برنامه ریزی های خوبی را برای این کنفرانس و ترکیب شورای سیاست گذاری خوبی را داریم.

دکترایمانی با اشاره به  موضوعات ومحورهای کنفرانس افزود: در خصوص مقالات، کمیته علمی جامعیت خوبی برای پوشش محورهای کنفرانس داشته است و تقریبا مقالات  70 درصد محورها را پوشش داده اند.

وی گفت: این نکته را نیز نباید فراموش کرد که کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت درتقویم  UNWTO (سازمان جهانی گردشگری )به ثبت رسیده است.

دکتر ایمانی خاطر نشان کرد: در این کنفرانس از اساتید خارجی این حوزه نیز استفاده کرده ایم و نهایتا آنچه که تا به امروز  به دست ما رسیده بیش از 110مقاله خارجی و داخلی است.البته باید به این  مهم توجه کنیم که موضوع همایش موضوع جدیدی است و نباید انتظار مقالات زیادی از آن داشت. در نتیجه از این مقالات 52 اثر به کمیته داوری نهایی رسیده است و داوری خواهند شد.

دبیر اولین کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت تاکید کرد: پرداختن به این موضوعات نشان می‌دهد که می‌توانیم دراین مقوله حرفی برای گفتن داشته باشیم ،همانگونه که بسیاری بزرگان به بنده تاکید کردند که اگر این مقوله خوب پایه گذاری شود جایگاه رفیعی در دنیا به دست خواهد آورد.

تمدن ایران همان رو ح معنویت است

دکتر حسینعلی قبادی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی  وزارت علوم،تحقیقات و فناوری گفت: در حوزه تمدن ایران ،توجه به گردشگری معنوی در درجه اول کسب مزیت های نسبی تمدن ایرانی است. چون تمدن ایران همان روح معنویت است که باید آن را باز آفرینی کرد.

وی افزود: به عقیده من اگر به روح تعالی ادبی انسان توجه کنیم ،انسان با طبیعت همزاد پنداری دارد و رو ح گردشگر معنوی در ارتباط با همزاد پنداری طبیعت است. درواقع هرچه در عالم بیرون وجود دارد در انسان به صورت پیچیده‌تر می‌توان آن را یافت .

قبادی در خصوص این کنفرانس تصریح کرد: اگر به این موضوعات توجه بیشتری کنیم و آن را محدود به کنفرانس نکنیم، می‌توانیم آن را سازگار با اهداف اقتصاد اسلامی و جمهوری اسلامی ایران بدانیم.

 باید به گردشگری معنوی توجه ویژه ای کنیم

درادامه این نشست دکتر محمد اسحاقی ،معاون هماهنگی و برنامه ریزی شورای عالی انقلاب فرهنگی  با اشاره به مقالات و کیفیت آنها گفت:‌ مقالات بسیار خوبی به این کنفرانس رسیده است و فعالیت های خوبی در حال شکل گیری است. در واقع امروزه در سیاست گذاری فرهنگی،  نسل جدیدی از  سیاست ها مطرح است که یعنی در ذات خود چندین موضوع را پوشش می دهد و سیاست های همگرا را با هم و بدون ایجاد حساسیت تبلیغ و ترویج می کند . به عقیده من بحث گردشگری و معنویت از مصادیق کاربردی این موضوع است و می تواند همگرایی ایجاد کند.

معاون هماهنگی و برنامه ریزی شورای عالی انقلاب فرهنگی  تاکید کرد: در برنامه ششم توسعه به گردشگری نیز توجه ویژه ای شده است و به نظر میرسد اگر نتایج کاربردی از همایش به دست آوریم میتوانیم آن را در برنامه ششم توسعه بیاوریم.

وی افزود:  در  نقشه مهندسی کشور، گردشگری یکی از ابزار های انتقال فرهنگی است و فرهنگ ما یک متن دارد و آن سرمایه های معنوی است . بنابراین باید  در این کنفرانس به سمت کاربردی کردن گردشگری با نگاه معنوی برویم و به گردشگری معنوی توجه ویژه ای داشته باشیم.

رسانه‌ها ارزش این کار را بدانند

 دکتر آیت پیمان، مدیر عامل موسسه دین پژوهان درخصوص کنفرانس گردشگری و معنویت گفت:این کنفرانس میتواند یک رویداد مهم فرهنگی باشد زیرا امروز به بهانه های خوب برای گفتمان و گفت و گوی خوب در دنیا نیاز داریم.

وی افزود : طبق سیاست های 24گانه ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری،گفتمان ها میتوانند زمینه خوبی برای ارتباط با جهان باشد . اگر در این کنفرانس به این مهم توجه شود و رسانه‌ها ارزش این کار را بدانند می‌توانیم زمینه خوبی برای گفت وگو با جهان در مسائل مذهبی و معنوی داشته باشیم.

مدیر عامل موسسه دین پژوهان گفت: این باورکه مقوله گردشگری در بین توده مردم  تنها برای قشر مرفه است و عاملی بر بی بند و باری مربوط به ناآگاهی مردم از بحث گردشگری است .دراین کنفرانس باید به این نکات نیز توجه شود.اگر تمامی این نکات را مد نظر قرار دهیم ، زمینه سازی های ایجاد شده و مشارکت های خوب صورت گرفته میتواند پیوند خوبی بین مردم داخل و خارج ایجاد کند.ایشان یادآور شد محققان حوزه علمیه قم اعلام آمادگی نموده اند تادراین همایش مشارکت داشته باشند.

به گردشگری عرفانی نیز باید توجه شود

در ادامه دکتر ابراهیم مقیمی، رئیس داشکده جغرافیای دانشگاه تهران گفت: گردشگری عرفانی معقوله ای است که اگر به آن توجه شود می تواند ذائقه گردشگر را هدف قرار دهد. در واقع محور شناسی فضای گردشگری برمبنای عرفان یک ضرورت  است .

وی تصریح کرد: انسان زیبا خلق شده است و زیبایی را دوست دارد و معنویت در این زیبایی تجلی پیدا می‌کند و این کنفرانس می‌تواند گردشگران را به توجه به زیبایی های ایران جلب کند و گردشگری عرفانی را نیز گسترش دهد.

یکی از مهمترین بخش هایی که در فضای پس از تحریم نتیجه مثبت می گیرد و انشاالله می تواند موتور محرکه خروج اقتصاد كشور از رکود باشد بخش گردشگری است

باید روی قطعنامه کنفرانس بیاندیشیم

دکتر شمس السادات زاهدی،  عضو کمیته علمی کنفرانس و استاد دانشگاه علامه طباطبایی درباره اولین کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت خاطر نشان کرد:‌ تا به امروز برنامه ریری های خوبی انجام شده است اما این نیمی از مسئله است و اگر می‌خواهیم اثرگذار باشیم باید روی قطعنامه کنفرانس بیاندیشیم و سیاست هایی که باید اجرایی شود را بررسی کنیم.

  کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت، می‌تواندتصویر ایران را تغییر دهد

دکتر رضا معصومی راد ،رئیس امور فرهنگ ،گردشگری و ورزش سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: بحث گردشگری در سیاست های اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه برای اولین بار در جهت گیری های توسعه کشور قرار گرفته است و درحال حاضر همه کشورهای دنیا به سمت مضامین فرهنگی پیش می‌روند.

رئیس امور فرهنگ ،گردشگری و ورزش سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور خاطر نشان کرد: سیاست های ما این است که گفتمان را به خوبی معرفی کنیم و تصویر منفی که از کشور وجود دارد را تغییر دهیم.این کنفرانس می تواند تصویری ایجاد کند که به کمک آن نگاه به گردشگری هم در داخل و هم در خارج تغییر کند.در واقع کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت،می تواند تصویر ایران را تغییر دهد.

دبیرخانه کنفرانس باید دائمی باشد

دکتر عبدالرضا رکن الدین افتخاری، استاد دانشگاه تربیت مدرس گفت: توسعه و برنامه ریزی جهان امروزی به ویژه در اخلاق و فرهنگ متمرکز شده است.

وی همچنین تاکید کرد: دبیرخانه این کنفرانس باید به صورت دائمی فعالیت کند تا مکانیسمی  مستمر و پایدار برای مفهوم سازی علمی را دراین کنفرانس داشته باشیم و همچنین از طرف دیگر باید بتوانیم با جهان اسلام و جهان علم ارتباط گسترده ای داشته باشیم.

به سطح علمی مباحث و مقالات توجه خاصی شود

دکتر سید ضیا هاشمی، معاون فرهنگی ،اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در ادامه این نشست گفت:این کنفرانس کار بزرگی است که دانشگاه علم و فرهنگ و جهاد دانشگاهی انجام داده است. اما پیشنهاد میکنم که روی موضوعات و مقالات توجه خاصی شود و سطح علمی این مباحث و مقالات درحد بالایی باشد و ملاحظات خاصی برای آن در نظر گرفته شود.

درپایان این نشست دکتر سلطانی فر خاطر نشان کرد: واقعا فکر می کنم یکی از مهمترین بخش هایی که در فضای پس از تحریم نتیجه مثبت می گیرد و انشاالله می تواند موتور محرکه خروج اقتصاد كشور از رکود باشد بخش گردشگری است،البته این ها فرصت هایی است که ما باید از آن استفاده کنیم.

وی یادآور شد: با فعالیتهای دبیرخانه و فاصله  زمانی اندکی که تا اجرای این کنفرانس داریم به گونه ای برنامه ریزی شود تا این کنفرانس بین المللی بتواند به اهداف خود نائل شود.

گفتنی است کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت در تاریخ 7و8بهمن ماه در دانشگاه علم وفرهنگ برگزار میشود.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا