گردشگری معنوی محدود به گردشگری مذهبی نمی شود

 مسعود سلطانی فر، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این نشست ضمن خوشامدگویی و تشکر از حضور اعضای این شورا و تلاش های صورت گرفته در زمینه ایجاد هماهنگی های بیشتر برای برگزاری نخستین کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت گفت: از همتی که مجموعه دانشگاه علم و فرهنگ و جهاد دانشگاهی داشتند که می دانیم همیشه دلسوزانه در جهت توسعه بخش گردشگری کشور قدم های خوبی برداشته اند تشکر می کنیم ، ما نیز افتخار این را داریم که در کنار این دوستان باشیم.

وی افزود: با تدابیر اندیشیده شده این کنفرانس با این ابعاد برای نخستین بار در ایران برگزار می شود که امیدواریم با برگزاری این نشست ها هماهنگی های لازم ایجاد شود و در این رابطه به نتایج و جمع بندی خوبی دست یابیم.

وی ادامه داد: حدود دو سال گذشته زمانی که مسئولیت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را به عهده گرفتم، یکی از چالش های موجود این بود که عده ای به گردشگران خارجی به عنوان عامل انتقال فرهنگ بیگانه و مروج فرهنگ بی بند و باری در کشور نگاه می کردند، حتی این سوال درکمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز مطرح شد.
سلطانی فر تاکید کرد: ما برای این سوال پاسخی منطقی و صحیح و با رویکردی خاص ارائه کردیم و بعدها این امر به یکی از رویکردهاي مهم سازمان تبدیل شد و به این نقطه رسیدیم که رویکرد برنامه ریزی های ما باید بر اساس همین امر باشد.
وی ادامه داد: توضیح ما در مقابل این سوال این بود که بر اساس ظرفیت های گردشگری موجود در کشور و ترکیب گردشگران خارجی، بیش از 50 درصد گردشگران مذهبی زیارتی هستند و 20 تا 30 درصد آنها که غیر مسلمان هستند گردشگران فرهنگی- تاریخی و طبیعی را تشکیل می دهند، به همین منظور توجه به این امر را در دستور کار فعالیت های خود قرار دادیم.
 
بر اساس ظرفیت های گردشگری موجود در کشور و ترکیب گردشگران خارجی، بیش از 50 درصد گردشگران ما مذهبی زیارتی هستند و 20 تا 30 درصد آنها که غیر مسلمان هستند گردشگران فرهنگی- تاریخی و طبیعی را تشکیل می دهند.
معاون رئیس جمهور یاد آور شد: بعدها به شعاری در این رابطه رسیدیم با این مضمون که می خواهیم ایران را به مهمترین کانون گردشگری حلال در دنیا تبدیل کنیم، استدلالی نيز برای این رویکرد داشتیم به عنوان مثال اخیرا در خبرها شنیده ایم مالزی نخستین ایرلاین حلال را راه اندازی کرده است که در آن غذای حلال سرو می شود؛ مشروبات الکلی ارائه نمی شود؛ میهمانداران خانم نیز حجاب اسلامی دارند. این موارد ،نکاتی است که ما در حال حاضر نیز رعایت می کنیم پس تمامی ایرلاین ها و رستوران های ما خود به خود حلال هستند.
وی با اشاره به رعایت بسیاری از نکات مهم در راستای گردشگری حلال در کشور گفت: در کنار رعایت بسیاری از این موارد می توان گفت بیش از 50 درصد گردشگران ورودی ما نیز با نیت استفاده کردن از اماکن مذهبی و زیارتی به کشور وارد می شوند و بخش باقی مانده گردشگران ورودی نیز برای بازدید از مکان های فرهنگی تاریخی یا مکان های طبیعی به ایران سفر می کنند. برای نمونه بخش مورد توجه غربی ها، مناطق کویری است و در زمينه طبيعت گردي نيز مناطق شمالي كشور، مورد توجه مسلمان ها است. بنابراین آنچه کشورهای دیگر براي دستيابي به گردشگري حلال با ساخت شهرها، محوطه ها و کانون های مختلف به سمت سرمایه گذاری در آن پیش می روند ما در ایران ارائه می دهیم؛ شاید تنها لازم باشد که کمی بر روی امکانات ورزشی، تفریحی و فرهنگی برای بانوان مسلمان بیشتر برنامه ریزی کرده و امکانات بیشتری را فراهم کنیم. 
سلطانی فر در ادامه سخنانش تصریح کرد: همواره سعی داریم با ارائه دلایل منطقی و اصولی منتقدین را به صف حامیان خود بیافزاییم. این رویکرد در حال حاضر بسیار موثر واقع شده و در این بخش مشکلی نداریم؛ ضمن اینکه به طور قطع اعلام می کنم در دو سال گذشته معدود گزارشات انگشت شمار از عدم رعایت ملاحظات فرهنگی مذهبی کشورمان توسط گردشگران خارجی داشتیم، باید تاکید کنم که گردشگران خارجی علاقمند به رعایت این ملاحظات هستند و حتی با رعایت اصول اماکن مذهبی ما وارد این اماکن می شوند تا با آداب و رسوم و شعائر فرهنگی مذهبی ما آشنا شوند.
وی با اشاره به علاقمندی گردشگران خارجی برای حضور در مراسم های خاص مذهبی در کشور گفت: نکته جالب توجه این است که امسال در ایام محرم و عاشورا تعداد گردشگران مذهبی ما بیش از سه برابر سال های گذشته شده بود؛  گردشگران غربی که صرفا آمده بودند تا مراسم عزاداری مردم ما را در دهه محرم و عاشورا از نزدیک تماشا کنند؛ این موضوع فوق العاده برای ما جالب بود و درصدد توسعه اینگونه خدمات نیز هستیم.
معاون رئیس جمهور با اشاره بر آمار گردشگران ورودی به کشور در همین دوره زمانی افزود: بر اساس آمار گردشگران در سال های گذشته، یکی از ایام کم گردشگر ما ایام محرم و صفر بود اما امسال ضریب اشغال هتل های ما در این دو ماه به خاطر حضور گردشگران این بخش زیاد شده بود، خیلی ها آمده بودند تا ببینند که عزاداری و سینه زني دسته جات یعنی چه؟ به ویژه اینکه ما در بین اقوام مختلف و مردم شهرهای مختلف مراسم های مختلفی در این رابطه داریم که بسیار پر جاذبه اند. نحوه عزاداری اقوام مختلف ما متفاوت بوده و برای گردشگر خارجی پر جاذبه است در هر صورت این رویکرد وجود دارد و همانطور که مطرح شد گردشگری معنوی حتما محدود به گردشگری مذهبی نمی شود.
یکی از مهمترین بخش هایی که در فضای پس از تحریم نتیجه مثبت می گیرد و انشاالله می تواند موتور محرکه خروج اقتصاد كشور از رکود باشد بخش گردشگری است.
وی با تاكيد بر اينكه امروزه گردشگري به شدت تخصصی شده است خاطرنشان كرد: کمتر گردشگر عمومی داریم که بدون مطالعه و پیش بینی سفر کند. گردشگران به طور قطع از مبدا ضمن انتخاب مقصد سفر، اماکنی را که قصد بازدید دارند را نیز انتخاب می کنند که بسیار حائز اهمیت است.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بخش دیگری از سخنانش افزود: امیدواریم با این اقدام و برنامه ریزی هایی که انجام می شود زوایای مختلف و نحوه عملکرد و ارائه خدمات به این گردشگران را روز به روز در کشور ارتقا دهیم.
وی با بیان این مطلب که این همایش می تواند به صورت مستمر با موضوعات تخصصی تر ارائه شود گفت: هریک از موضوعات این همایش می تواند موضوع یک همایش مستقل باشد.
وي همچنين خاطرنشان كرد: قرار است این همایش را سالیانه با موضوعات تخصصی تر و جالب تر با حضور گسترده تر اساتید و اندیشمندان داخلی و خارجی برگزار کنیم.
سلطانی فر تصریح کرد: با رویکردی که مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و دولت دارد و با توجه به شرایط منطقه، یک فرصت طلایی برای گردشگری کشور به وجود آمده است.
وی ادامه داد: با توجه به این نکته که ایران کشوری امن در منطقه ای ناامن است باید از این فرصت ارزشمند در جذب گردشگرانی که در گذشته به عراق، سوریه، لیبی، مصر و … مراجعه می کردند استفاده کرد، خوشبختانه در حال حاضر این اتفاق به دلیل وجود شرایط بسیار امن در کشور در حال وقوع است.
سلطانی فر با اشاره به شرایط پس از تحریم در رشد گردشگری گفت: با وجود همه محدودیت هایی که تصور مي كردند در نتيجه مصوبه مجلس امریکا برای اتباع 38 کشور ایجاد شود، خوشبختانه تاكنون تاثیرات خاصی را در کاهش گردشگران و یا لغو تورهای خاص شاهد نبودیم و حتی فکر می کنیم که به ویژه گردشگران معنوی، فرهنگی- تاریخی و طبیعی کسانی هستند که حاضرند حتی اگر کشورشان براي رفتن به امریکا لغو رواديد است و بايد برای رفتن به امریکا ویزا تهیه کنند هزينه بسياري بپردازند اما بیایند و از جاذبه های تاریخی – فرهنگی و طبیعی ایران دیدن کنند. 
وی در پایان خاطر نشان کرد: واقعا فکر می کنیم یکی از مهمترین بخش هایی که در فضای پس از تحریم نتیجه مثبت می گیرد و انشاالله می تواند موتور محرکه خروج اقتصاد كشور از رکود باشد بخش گردشگری است،البته این ها فرصت هایی است که ما باید از آن استفاده کنیم.
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا