ابتکار: پساب نیشکر در خوزستان باید ساماندهی شود

معصومه ابتکار روز دوشنبه در آیین بهره برداری از تصفیه خانه فاضلاب کشت صنعت نیشکر دعبل خزاعی تاکید کرد: پرونده پساب های صنعتی نیشکر با ضابطه قوی زیست محیطی باید تکمیل شود.
وی با اشاره به احداث شش تصفیه خانه نیشکر اظهار امیدواری کرد که سامانه تصفیه پساب هفتمین واحد نیشکر خوزستان نیز به بهره برداری برسد.
ابتکار اظهار کرد: شرکت های کشت و صنعت نیشکر در مقطعی به عنوان راهبرد اقتصادی مورد توجه بوده، اما در ابتدای تاسیس شاخصهای زیست محیطی مورد نظر در برنامه ها و ارزیابی این مجموعه گسترده منظور نشده بود که البته در آن دوره تبعات زیادی داشت.
وی تاکید کرد: طرحی با گستره 70 هزار هکتار، باید اقدامات و ملاحظات زیست محیطی را در همه موارد در نظر بگیرد.
وی مدیریت زهاب را یک بحث مهم و جدی عنوان و بیان کرد: صنایع جانبی نیشکر از ابتدا در بازیافت ضایعات و بقایای نیشکر مدنظر بود که تعدادی از مجموعه ها، کارخانه الکل، نئوپان و ام.دی.اف را راه اندازی کردند.
معاون رئیس جمهوری گفت: تولید کاغذ از نیشکر فرایند مهمی است که امیدواریم زودتر محقق شود زیرا هم در مدیریت پسماند و اقتصاد و کاهش مصرف چوب طبیعی تاثیر زیادی دارد.
وی برقراری نظام HSE و توجه به بهینه سازی مصرف آب را از دیگر الزامات صنعت نیشکر خواند و افزود: با توجه به مشکلات کنونی و رویکرد دولت به محیط زیست، اصلاح مصرف آب در کشاورزی و ارتقای عملکرد کشاورزی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
ابتکار اضافه کرد: محیط زیست در نگاه دولت یازدهم اهمیت ویژه ای دارد و این در شرایطی است که صنعت و کشاورزی فشار زیادی به این حوزه وارد می کنند و ضروری است برای حفظ کیفیت طبیعت، آب، خاک و هوا و زندگی مردم، الزامات زیست محیطی رعایت شود.
وی اظهار کرد: با ابلاغ سیاست های کلی نظام در بخش محیط زیست از سوی رهبر معظم انقلاب، فضای جدیدی به وجود آمده که تمام قوا برای ارتقای سطح محیط زیست با همدلی و همگرایی تلاش کنند و البته نقش مردم و سرمایه گذاران نیز در این راستا حائز اهمیت است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اقتصاد سبز گفت: رشد اقتصادی ما نباید با آلودگی محیط زیست و تخریب همراه باشد.
وی افزود: درونزا بودن، تعامل با جهان و ارتقای سطح بهره وری در تمام موضوعات محیط زیست محور کلیدی است و باید رعایت شود.
ابتکار تاکید کرد: در کنار رونق اقتصادی و تولید و اشتغال، رعایت ضوابط محیط زیست باید بیشتر و جدی تر از گذشته مورد توجه قرار گیرد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، در ششمین سفر خود به خوزستان، روز یکشنبه به همراه پنج تن از معاونان وزرا و مدیران ارشد این سازمان صبح روز دوشنبه وارد اهواز شد. 
بررسی مصوبات کارگروه مقابله با آلودگی هوا از اهداف این سفر یکروزه عنوان شده است.
رئیس سازمان محیط زیست امروز از طرح نهالکاری و بیابان زدایی شهرستان 'باوی' دیدن کرده و در آیین بهره برداری از دو تصفیه خانه نیشکر شرکت جست.
بازدید از طرح انتقال آب کارون به تالاب بین المللی شادگان، منطقه گردشگری صراخیه و گفت و گو با اهالی این منطقه از دیگر برنامه های ابتکار بود.
به گزارش ایرنا , شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در خوزستان هفت کارخانه فعال شکر با ظرفیت اسمی هر کدام 100هزار تن شکر دارد که شامل کارخانه شکر امام خمینی (ره)، امیرکبیر، میرزاکوچک خان، دعبل خزاعی، سلمان فارسی، حکیم فارابی و دهخدا است که هم اکنون ظرفیت اسمی تولید شکر در شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی این استان مجموعا به 600 هزار تن در سال می رسد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا