معاون وزیرعلوم:مراکز پژوهشی ارزیابی می شوند

وحید احمدی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: درحال حاضر حدود 800 مرکز پژوهشی در کشور داریم که 30 درصد آنها وابسته به بخش خصوصی و 70 درصد وابسته به دستگاه های دولتی هستند و برخی از آنها در دانشگاه ها مستقرند و بعضی هم در دستگاه های مجری استقرار دارند.
وی افزود: با توجه به اینکه ممکن است تعدادی از این مراکز غیرفعال باشند، پالایش این مراکز را آغاز کرده ایم تا نسبت به ادامه فعالیت آنها تصمیم گیری کنیم و اگر در جاهایی ظرفیت وجود داشته باشد به مراکز پژوهشی جدید مجوز بدهیم.
احمدی با بیان اینکه در حوزه پژوهش و فناوری، چالش های جدی آموزش به لحاظ کمی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: طی سال های گذشته در حوزه آموزش، در برخی جاها شاهد توسعه بیش از حد و نیاز بودیم و در مناطقی که نیاز نبود ظرفیت ها افزایش یافته یا آموزش هایی که شاید اصلا ضرورت نداشته، شکل گرفته است.
وی ارزیابی مراکز پژوهشی و فناوری کشور را در راستای هدفمندسازی فعالیت این مراکز عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه یکی از برنامه های وزارت علوم راه اندازی پارک های علم و فناوری در استانها بود و تاکید داریم که هر استان، حداقل باید یک پارک علم و فناوری داشته باشد از سال گذشته نسبت به ارزیابی پارک های علم و فناوری اقدام کردیم.
احمدی تصریح کرد: همچنین اعلام کردیم که مراکز رشد باید به کمک پارک های علم و فناوری و به تناسب ظرفیت ها و نیازهای هر استان شکل بگیرند و درحال حاضر، توزیع استانی مراکز رشد را استخراج کردیم که در برخی استانها وضعیت خوبی داریم.
معاون وزیر علوم ادامه داد: در طرح ارزیابی پارک ها و مراکز رشد، نقاط ضعف و قوت عملکرد این مجموعه ها مورد بررسی قرار گرفته است تا مشخص شود که خود پارک یا مرکز رشد به لحاظ نیازهای فناوری استانی باید بر چه حوزه هایی تمرکز کند.
به گفته احمدی، نتایج طرح ارزیابی و ساماندهی پارک های علم و فناوری آماده و نهایی شده که به زودی منتشر خواهد شد.
وی تصویب کریدورهای (مناطق ویژه) علم و فناوری در شورای عالی عتف را در راستای توسعه هدفمند مراکز پژوهشی در کشور برشمرد و گفت: تاکنون 5 کریدور (منطقه ویژه) علم و فناوری در استانهای مختلف کشور ایجاد شده است که با توجه به نیازسنجی های صورت گرفته، ظرفیت برای راه اندازی یکی دو کریدور دیگر هم وجود دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا