محققان جهاد دانشگاهی بزرگترین گله بز شیرده را تولید می کنند

دکتر محمد حسین نصر اصفهانی افزود: با بهره‌گیری از تجارب و تلفیق تجارب چندین‌ساله پژوهشگاه رویان در بومی‌سازی فناوری‌های نوین تولید‌مثل که منجر به تولید حیوانات شبیه‌سازی و ترا‌ریخت و نیز تکثیر گاو‌های صنعتی پر‌تولید شد و پس از بررسی کارشناسی نقش و اهمیت بز شیری در افزایش تولید شیر و ایجاد اقتصاد مولد کوچک، پروژه تولید و تکثیر فناورانه نژاد‌های بز شیری در دستور کار این پژوهشکده قرار گرفت.

دکتر محمد حسین نصر اصفهانی افزود : با قرارداد ها و کارهایی که در مجموعه رویان در خصوص گله های بز شیر ده صورت گرفته است  به زودی می توانیم گله های بز شیر ده را داشته باشیم .

وی در خصوص تولید انبوه شیر بز درایران تاکید کرد: این مسئله به صورت تدریجی پیش می رود ، به طور مثال اگر در مراکزی که بز سانن تولید می کنند بروید، می بینید که بعد از 5 تا 10سال بزها به چیزی حدود 200راس بز رسیده اند. درحالی که ما در این مجموعه باشبیه سازی توانسته ایم در طول مدت  یک سال به 50 عددی بزشیر ده برسیم و این نشان می دهد که ما میتوانیم این کار را سرعت دهیم.

رئیس پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان گفت: اگر بتوانیم منابع مالی این کار را تامین کنیم در آینده نه چندان دور می توانیم بزرگترین گله شیر ده بز را در ایران داشته باشیم تا هم مصرف داخلی را تامین کنیم و هم  صادرات انجام دهیم.

وی با بیان اینکه با توجه به نقش و اهمیت شیر در ارتقای سلامت جامعه، سرانه مصرف شیر یکی از شاخصه‌های مولد ارزیابی سلامت جوامع محسوب می‌شود، تاکید کرد: در کشور ما سرانه این مصرف کمتر از میانگین کشور‌های پیشرفته است، اگر چه فرهنگ‌سازی مصرف شیر و فراورده‌‌های آن بسیار مهم است. نصر اصفهانی با تاکید بر اینکه شیر بز‌های سانن شباهت بسیاری به شیر انسان دارد، اضافه کرد: به دلیل پایین بودن میزان چربی این شیر برای تمام اقشار جامعه برای کودکان، افراد مسن و بیماران خاص بسیار مفید است.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا