تولید نسل جدید محلول تبدیل زباله به کمپوست توسط فناوران ایرانی

محمدرضا قناعی، مدیر عامل شرکت دانش بنیان ارائه دهنده این طرح در گفت‌وگو با ایسنا، به روش تولید کمپوست از زباله‌های تر در کهریزک اشاره کرد و گفت: در سایت تخمیر مجتمع بازیافت آراد کوه (کهریزک) با استفاده از روش سنتی کمپوست سازی، پشته‌های زباله تر حداقل 2 ماه تحت تیمار قرار می‌گیرد و سپس وارد مرحله سرند اولیه می‌شوند تا نخاله‌ها جداسازی شود.

وی ادامه داد: زباله‌های باقیمانده در جای دیگر به مدت دو ماه دیگر نگهداری می‌شوند و در این مدت باید به طور مرتب زباله‌ها مرطوب شوند؛ در غیر این صورت در مرحله شکل‌گیری کمپوست به دلیل افزایش فعالیت میکروبی، زباله‌ها دچار آتش‌سوزی می‌شوند.

قناعی دلیل نگهداری دو ماهه این زباله ها در مرحله نهایی را حذف بو و رسیدن به بلوغ کامل ذکر کرد و ادامه داد: این فرآیند بسیار طولانی است ولی در این مطالعات ما توانستیم با تولید محلولی به نام محلول «میکرو پاور پویا» روشی را ارائه دهیم که در مدت یک ماه زباله‌ها تبدیل به کمپوست خواهند شد.

مجری طرح به دلایل کاهش زمان تبدیل زباله به کمپوست با استفاده از این محلول اشاره کرد و اظهار داشت: در صنعت نوین کمپوست‌سازی در کشورهای پیشرفته از انواعی از فعال‌سازها (Activator) برای تسریع در تبدیل زباله به کمپوست استفاده می‌شود که یک نوع از فعال سازهای مهم در این صنعت، فعال‌سازهای زیستی (Bio Activator) است.

وی افزود: در این مطالعات گروه خاصی از میکرو ارگانیزم‌ها با جمعیت بالا که در حوزه تجزیه مواد آلی فعال هستند استفاده شد. این امر موجب افزایش سرعت فرآیند تبدیل کمپوست شده است.این محقق از تولید نسل سوم محلول میکروپاور پویا خبر داد و افزود: انتظار داریم با استفاده از این محلول زباله‌ها را در مدت 25 روز تبدیل به کمپوست کنیم.

مجری طرح با بیان این که پایلوت این طرح در سایت کهریزک اجرایی شده است، خاطرنشان کرد: در این پایلوت که شامل 350 تن زباله است، اقدام به تولید کمپوست از زباله‌ها در مدت یک ماه کردیم. ضمن آن که آزمایش‌های کنترل کیفی نیز بر روی محصول نهایی این فرآیند اجرایی شد.

قناعی یکی از مهمترین آزمایش‌های کمپوست را تست جوانه زنی دانست و در این زمینه توضیح داد: این تست نشان می‌دهد که در صورت بالغ بودن کمپوست با کشت بذر گیاه «شاهی» و یا «تربچه» در کمپوست، 70 تا 80 درصد بذور باید شروع به جوانه‌زنی کنند و در صورت وجود کمترین آلودگی مانند عدم تجزیه گاز آمونیاک در کمپوست، بذر می‌سوزد.

وی به نتایج به دست آمده از این تست اشاره کرد و ادامه داد: نتایج نشان داد که بیش از 95 درصد از بذور جوانه زدند و کمپوست تولید شده از نوع کمپوست ایده آل و قابل استفاده در کشاورزی است.

به گفته این محقق بر خلاف کمپوست‌های تولید شده از زباله‌ها به روش سنتی که به دلیل وجود آلودگی منجر به بروز آلرژی در پوست دست باغبانان شهرداری می‌شد، این کمپوست هیچ عارضه‌ای به همراه نخواهد داشت.

قناعی هزینه روزانه مجتمع بازیافت کهریزک را یک میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: استفاده از این روش منجر به صرفه‌جویی مالی قابل ملاحظه‌ای می‌شود.

مجری طرح با تاکید بر این که قرار است یکی از خطوط تفکیک زباله به این طرح اختصاص داده شود، خاطر نشان کرد: در این طرح روزانه 500 تن زباله با این روش تبدیل به کمپوست خواهد شد و در صورت تایید پس از سه ماه به کل سایت کهریزک توسعه داده می‌شود. وی ابراز امیدواری کرد که از نسل سوم میکروپاور پویا در سایت کهریزک استفاده شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا