پل صلح در کلگری به عنوان خلاقانه ترین طرح شناخته شد

مطمئنا این پل که مخصوص پیاده روی و مسیر دوچرخه سواری است برای هر بیننده از نظر ظاهری حیرت آور است و می تواند مکانی برای جذب گردشگر بشمار آید. این پل با ظاهری لوله ای شکل با ترکیب فلز قرمز رنگ در کنار شیشه های قوس دار سازگار با شرایط محیطی مدرن شهر کلگری است. وزن این پل (Peace Bridge) 850 تن و130 متر طول و عرض 8 متری مسیر پیاده روی آن است و عرض عرشه 5.85 متری از دیگر مشخصات آن است.

سانتیاگو کالاتراو، معمار اسپانیای الاصل پرورش یافته زوریخ سوییس، خاطر نشان کرد: وجود پل های خاص با معماری چشم نواز در شهر های مدرن فاکتوری ضروری به حساب می آید. در واقع طرح کالاتراو بر گرفته و تکمیل شده ساختمان 6 طبقه در تورنتو به اسم Allen Lambert Galleria است.

روو (Rowe) از دیگر مهندسان این طرح خلاقانه گفت: به دلیل وجود باند پروازی بالگرد ها، اجازه استفاده از کابل و یا دکل های بلند به طراح داده نشده است . همچنین به خاطر بستر یخی رودخانه و جلوگیری از نگرانی های زیست محیطی نصب شمع نیز با مشکلاتی روبرو است که در نهایت باعث شد پل صلح (Peace Bridge) به صورت لوله ای طراحی شود. این شکل بسیار چالش بر انگیز است ولی نه برای کالاتراو که مهندس سازه است.

کالاتراو با انجام محاسبات سازه ای این پل رکوردی در Canada Stantec Consulting به نام خود ثبت کرد که هم طراح و هم محاسب طرح بوده است.

به گفته روو(Rowe) از دیگر چالش های این طرح، نوع مصالح انتخاب شده، نصب و احداث این پل بود. شیشه های پل ساخته کشور چین چند لایه بوده و با حرارت تقویت شده است و فولاد مورد نظر دارای مقاومت بالا، در اسپانیا ساخته شده و برای نصب به محل پروژه منتقل می شود.

روو (Rowe)در مورد نحوه احداث این پل گفت: بخش های مختلف پل با کامیون به محل احداث پروژه منتقل شده و سپس با جوش دادن قسمت ها به همدیگر، پل را به سمت مخالف و روی پل موقت احداث می شود، همانند ریل قطار، هل داده تا به طرف مقابل برسد.

کروی بودن سطح پل به دلیل تغییرات ناگهانی شرایط آب و هوایی در کلگری است و همچنین این پل برای سیل های با دوره بازگشت 100 ساله طراحی شده و در برابر سیل بسیار شدید سال 2013 در کلگری نیز تست شده است. مراحل ساخت این پل زیبا را می توانید در فیلم مشاهده کنید.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا