آیت الله هاشمی رفسنجانی:می توان کویر را برای استفاده مردم دلنشین کرد

به گزارش روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت الله هاشمی رفسنجانی صبح امروز -یکشنبه- در دیدار رئیس و معاونان سازمان حفاظت محیط زیست و اعضای کمیته خاص محیط زیست دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان این مطلب گفت: باید با محوریت علم، برنامه ریزی شود تا بشر در نسل های امروز و آینده به پیوند خویش با طبیعت برگردد و با اصلاح تولیدات صنعتی و غذایی، از آلودگی ها بکاهد.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تأکید بر اشارات قرآنی در خصوص ضرورت حفظ و نگه داری محیط زیست، به افراط و تفریط های بشری در استفاده از مظاهر طبیعی اشاره کرد و گفت: به واژه اعتدال در «فرهنگ قرآن» مراجعه کنید که چگونه خداوند متعال در استفاده از مواهب دنیا و محیط زیست بر اعتدال تأکید می نماید.
هاشمی رفسنجانی با اشاره به آیه شریفه «و کل شی ء عنده بمقدار» و با بیان اینکه خداوند هر چیزی در طبیعت را به اندازه نیاز مخلوقات خلق کرده است، اظهار داشت: خداوند نعمت های خود را برای بشریت در حد نیاز و ضرورت خلق کرده و در آفرینش آنها ذره ای افراط و تفریط نداشته است.
وی با اشاره به ضرب المثل معروف «فواره چو بلند شود، به زمین برگردد»، گفت: اگر دیدید ظلم و بلایا پشت سر هم می آید و انبوه آنها به حدی رسید که قابل تحمل نباشد، برگشت آن شروع می شود و به نقطه تعادل می رسد و همین است که امام صادق(ع) می فرمایند: «إذا اُضِیفَ البلاءُ إلی البلاءِ کانَ مِنَ البلاءِ عافیةً»
هاشمی رفسنجانی اعتدال از دیدگاه سیاسی را مورد توجه قرار داد و با تأکید بر اینکه اگر تقسیم ثروت ها براساس اعتدال نباشد، جامعه از تعادل خارج می شود، خاطر نشان کرد: در مسایل سیاسی هم اعتدال جایگاه ویژه ای دارد و در طول تاریخ به کرّات تکرار شده که هر وقت جامعه ای در سیاست به افراط و تفریط برسد، همه مسائل آن جامعه را تحت تأثیر قرار می دهد.
وی در مباحث مربوط به محیط زیست، بر تأثیر افراط و تفریط در تولید گاز های گلخانه ای و یا استفاده های نادرست از منابع آب و خاک در بعضی از مناطق بر کل دنیا اشاره کرد و گفت: غربی ها الان متوجه شدند که خروج از اعتدال در مصرف مواهب طبیعی در قاره آفریقا و یا گرم شدن تدریجی کره زمین، روی همه قاره ها تأثیرات منفی دارد و به همین خاطر از مدت ها پیش در تکاپوی حل این مسایل هستند.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به نشست اخیر کارشناسان محیط زیست موسوم به توافق پاریس، اظهار کرد: آسان نبود که 195 کشور را جمع کنند تا پس از مدتها بحث، با اجماع بر سر یک بسته مشترک برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و همچنین محدود کردن استفاده از سوخت های فسیلی توافق کردند تا میزان افزایش دمای زمین تا سال 2100 میلادی باید زیر دو درجه باقی بماند.
هاشمی رفسنجانی با تأکید بر این جمله که: راه درست دنیا برای جبران خرابی های محیط زیست برگشت به اعتدال در مصرف است، گفت: خاک های آلوده عراق نمونه ای از تأثیرپذیری کشورها از آلودگی های همدیگر است و اگر محیط زیست جهانی در حرکت های علمی خود صادق باشد، می توان به حل تدریجی این مسایل امیدوار بود.
وی کویر زدایی را برای کشور ایران یک کار ضروری دانست و گفت: با توجه به اهمیت آن بعد از پایان جنگ و آغاز سازندگی، قرارگاه کویرزدایی در جهاد سازندگی تشکیل دادیم که در بسیاری از مناطق کویری ایران، با سبز کردن آن مناطق، ثابت کرد که می توان کویر را سبز و برای استفاده مردم دلنشین کرد.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به کارها و دستاوردهای جهاد سازندگی در حل بسیاری از مسایل کشور و به عنوان نمونه در مسایل عشایری و حتی ساخت موشک اشاره کرد و گفت: یکی از اشتباهات دولت های بعد از سازندگی انحلال جهاد سازندگی بود که بلافاصله پس از پیروزی انقلاب برای رفع محرومیت ها به میدان آمد و در جنگ به عنوان سنگرسازان بی سنگر، به دفاع رزمندگان، امنیت بیشتری بخشید و پس از آن هر جا که حضور یافت، مایه خیر و برکت شد.
هاشمی رفسنجانی، آبخوانداری را یکی از طرح های بسیار موفق جهاد سازندگی در اقصی نقاط کشور دانست و گفت: آب هایی که در مواقع بارندگی به هدر می رفت و تبخیر می شد با هزینه های بسیار ارزان ذخیره و سطح آب های زیرزمینی را بالا آورده بود.
رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه سخنان خود به دستاوردها و برنامه های این دانشگاه در جهت کمک های کلان و اساسی به کشور و محیط زیست اشاره کرد و گفت: ما باید با دانش به سوی دستاوردهای پیشرفته ی بشری برویم که یکی از راه های تازه، توجه به گداخت هسته ای است که در دانشگاه آزاد کاری را شروع کرد ه ایم و حتی چند کشوری که ساخت نیروگاه برای تولید برق از طریق گداخت هسته ای یا جوش هسته ای به جای شکافت هسته ای را شروع کرده اند، از ایران برای همکاری در این پروژه دعوت کرده اند.
وی کار دیگر دانشگاه آزاد اسلامی را برنامه جامع برای حل مشکل زباله ها در کشور با سیستم پلاسما دانست و با اشاره به اجرای یک نمونه از این پروژه در شمال کشور (آمل)، گفت: از تهدیدی که واقعاً مشکل بهداشت مردم و مانعی برای گسترش توریسم در شمال شده بود، فرصتی برای تولید برق ایجاد شد.
هاشمی رفسنجانی دستاوردهای علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین در طراحی و تولید ماشین و موتورسیکلت های استفاده کننده از نور خورشید و برق را یکی دیگر از کارهای علمی بزرگترین دانشگاه حضوری جهان دانست و گفت: با توجه به ویژگی های این نوع ماشین ها و موتورها که سرعت مطمئنی دارند، می توان از آنها برای کم کردن مشکلات آلودگی در کلان شهری مثل تهران استفاده کرد.

*آیت الله نمر یک شیخ محبوب و مظلوم بود، شهادت او دنیا را تکان داد
همچنین هاشمی رفسنجانی در ابتدای این دیدار ، شهادت آیت الله نمر را به مسلمانان و شیعیان، به خصوص در کشور عربستان تسلیت گفت و خاطر نشان کرد: او یک شیخ محبوب و مظلوم بود که شهادت او دنیا را تکان داد و حتی صدای آمریکا را که پشتیبان عربستان است، بلند کرد و در سازمان ملل نیز به این جنایت اعتراض کردند.
وی به تجاوز های عربستان سعودی در یمن و همچنین حمایت های مالی از تروریست ها در سوریه نیز اشاره کرد و گفت: سرمایه جهان اسلام را که باید صرف آبادانی شود، به عنوان سلاح علیه مسلمانان به کار می برند که این اوج بی تدبیری در اداره امور است.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افراط در سیاست داخلی و خارجی را برای هر کشوری، مخصوصاً مسلمانان خطرناک دانست و با تأکید بر این نکته که «توصیه های اعتدالی قرآن همه ابعاد زندگی بشری را شامل می شود»، گفت: پیامبر اسلام در حجاز، جامعه ی متعصب و جهل زده آن روزگار را به اعتدال برگرداند و الان پسندیده نیست که مسلمانان در کشورهای مختلف، دوباره به تعصبات جاهلی برگردند و به بهانه های مذهبی و فرقه ای، همدیگر را بکشند و به کارهای انتحاری روی بیاورند.

** امیدوارم با توجه به فضای ایجاد اقدامات در زمینه محیط زیست صورت گیرد
همچنین در آغاز این دیدار، معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با قدردانی از توجه ویژه مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص محیط زیست و ارائه نظرات کارشناسی و تدوین سیاست های کلی نظام در این راستا، گفت: سال 2015 از جهاتی، سال محیط زیست بود، چون توافق پاریس که 195 کشور جهان در آن حضور داشتند، شکل گرفت و در آن بر کنترل و تولید گازهای گلخانه ای تأکید شد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، تأمین اعتبارات، همگرایی دستگاه ها و مشارکت مردم را سه عامل اصلی در حفظ محیط زیست دانست و افزود: امیدوارم با توجه به فضای ایجاد شده از سوی دولت یازدهم که گوش شنوایی برای نقد و تنوع دیدگاه های اجتماعی دارد، اقدامات مؤثری در آستانه برنامه ششم در زمینه محیط زیست صورت گیرد.
همچنین سید محمد مجابی، رییس کمیته خاص محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام، دکتر رضا مکنون، رییس کارگروه آب، دکتر یوسف حجت، رییس کارگروه هوا و دکتر سید جلال الدین شایگان، رئیس کارگروه خاک و مدیریت پسماند، به بیان گزارشی از وضعیت آب، هوا و خاک پرداختند و نظرات خویش را مطرح کردند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا