آمادگی ارایه 15 دستگاه لیزر تولید داخل به دانشگاه ها

 ایرج مشایخی درگفت وگو با ایرنا افزود: بیشتر قطعات این دستگاه ها در داخل کشور طراحی و ساخته شده است و به همین منظور خدمات پشتیبانی مناسب در اختیار کاربران قرار می گیرد.وی با اشاره به اینکه دسترسی دانشگاه ها به اینگونه فناوری های نوین ضعیف است، اظهار کرد:مراکز آموزشی و دانشگاه ها از تجهیزات و آزمایشگاه های مجهز لیزر برخوردار نیستند.

معاون توسعه کاربردهای مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایران تاکید کرد: متاسفانه دانشگاه های معتبر داخلی نیز از اینگونه امکانات و تجهیزات بی بهره هستند و باید اقدام جدی در این زمینه صورت گیرد.وی افزود: دانشگاه شهید بهشتی باتوجه به داشتن پژوهشکده لیزر و پلاسما به صورت محدود از این فناوری استفاده می کند.وی با اشاره به اینکه کار با لیزر در دانشگاه ها غالبا به صورت تئوری و یا شبیه سازی انجام می شود، اظهار کرد: تعداد زیادی از دانشجویان کارشناسی ارشد نیز امکان بهره گیری و کار به صورت عملی با اینگونه دستگاه ها را ندارند.

مشایخی به کاربردهای مختلف لیزر اشاره کرد و گفت: دانشجویان رشته های تحصیلی مختلف، نظیر فیزیک، مکانیک، مواد، مهندسی، پزشکی و کشاورزی باید بتوانند بهره های کافی از این فناوری نوین را ببرند.
معاون توسعه کاربردهای مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایران بر لزوم توسعه فعالیت های تحقیقاتی این حوزه در دانشگاه ها تاکید کرد و افزود: فرهنگ بهره گیری و تحقیق و پژوهش در حوزه لیزر باید در دانشگاه ها نهادینه شود.

*** برگزاری نمایشگاه دستگاه ها و تجهیزات لیزر ساخت ایران

وی از برگزاری نمایشگاه دستگاه ها و تجهیزات ساخت ایران در اردیبهشت ماه سال آینده خبر داد و گفت: این نمایشگاه فرصتی مناسب برای تهیه دستگاه های لیزر توسط دانشگاه ها می باشد.مشایخی افزود: تولید انبوه دستگاه های لیزر ساخت داخل توسط شرکت های دانش بنیان انجام می شود تا فناوری های نوین با قیمت پایین تر و خدمات پشتیبانی مناسب در اختیار کاربران قرار گیرد.

مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایران با تلاش متخصصان داخلی توانست بیش از 40 دستگاه لیزر را در حوزه پزشکی و صنعت، طراحی و تولید کند تا کاربران ایرانی بدون دغدغه و با کارایی بهتر از خدمات اینگونه دستگاه ها بهره گیرند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا