مشارکت بخش خصوصی برای توسعه انرژی های تجدیدپذیر افزایش می یابد

انرژی های تجدیدپذیر بر خلاف منابع فسیلی، پایان ناپذیرند و امکان بهره مندی از آن در بسیاری از نقاط کره زمین وجود دارد. علاوه بر این به دلیل اینکه این منابع لایزال انرژی، محیط زیست را آلوده نمی کنند به عنوان انرژی های پاک شناخته می شوند و می توانند جایگزین مناسبی برای منابع هیدروکربوری به حساب آیند. آن هم در شرایطی که به دلیل ازدیاد گازهای گلخانه ای و افزایش دمای زمین، یک عزم جهانی برای جلوگیری از پیامدهای ناگوار این روند به وجود آمده است.

خوشبختانه در چند سال اخیر، وزارت نیرو توجه جدی تری به مقوله گسترش استفاده از انرژی های تجدیدپذیر داشته و در این زمینه گام های نسبتا موثری بداشته است که در صورت تداوم، نتایج خوبی در پی خواهد داشت.

سیدمحمد صادق زاده؛ مدیر عامل سازمان انرژی های نو ایران (سانا) در این ارتباط معتقد است: اگر یارانه ٨٠ تا ٩٠ درصدی که به سوخت های فسیلی تعلق می گیرد، برای حمایت از انرژی های نو هم اختصاص یابد، شاهد رشد چشمگیر این انرژی ها در کشور خواهیم بود.

وی می افزاید: به دلیل عدم وجود منابع مالی، روند دستیابی به اهداف تعیین شده براساس برنامه های چهارم و پنجم توسعه بسیار کند بوده است، لیکن در برنامه ششم، تولید ٥ هزار مگاوات انرژی از منابع تجدیدپذیر هدف گذاری شده است که امیدواریم از طریق اخذ عوارض برق و افزایش آن در سال های آینده، منبع مطمئنی برای دستیابی به این هدف وجود داشته باشد.

اگر یارانه ٨٠ تا ٩٠ درصدی که به سوخت های فسیلی تعلق می گیرد، برای حمایت از انرژی های نو هم اختصاص یابد، شاهد رشد چشمگیر این انرژی ها در کشور خواهیم بود

صادق زاده با ابراز امیدواری نسبت به اینکه شورای عالی انرژی با تشکیل جلسه برای ساماندهی این موضوع اقدام نماید، تصریح می کند: با ابلاغ تعرفه های جدید خرید تضمینی برق تولیدی از منابع تجدیدپذیر و همچنین اختصاص عوارض ٣٠ ریالی به خرید برق تولیدی از این منابع، ضمن تشویق بخش خصوصی به سرمایه گذاری در این عرصه، اطمینان بانک ها نیز برای اعطای تسهیلات به سرمایه گذاران جلب می گردد که این امر می تواند تاثیر بسزایی در توسعه سرمایه گذاری داشته باشد.

اکبر ادیب فر؛ مدیرعامل شرکت تولید انرژی های تجدیدپذیر مپنا نیز در این ارتباط می گوید: استفاده از نیروگاه خورشیدی هیچ ضرر و زیانی ندارد. کشور ما بالغ بر 90 روز سال خورشید دارد و یکی از بهترین کشورهای دنیا برای استفاده از تابش خورشید هستیم. لذا در کنار مضراتی که خورشید دارد همچون بحث خشکسالی و افزایش درجه حرارت و… ما می توانیم از محاسن آن استفاده کنیم. تلاش ما این است که اولین پروژه نیروگاه خورشیدی تا پایان امسال به بهره برداری برسد.

وی درباره هزینه تمام شده تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر خاطرنشان می کند: قیمت تمام شده انرژی های تجدیدپذیر در همه جای دنیا بالاست! اما در همه جای دنیا برای خرید انرژی های تجدیدپذیر جداولی وجود دارد که با کشور ما متفاوت است. تا قبل از امسال هم این مشکل را داشتیم که الحمدالله سانا این مشکل را حل کرد. البته قیمت تمام شده اجرا در همه جا ثابت است، چه خارج و چه داخل کشور. دلیل رونق بهره برداری از انرژی های نو در دیگر کشورها هم خرید برق تولیدی با قیمت بالاتر است پس مقرون به صرفه می شود.

ادیب فر می افزاید: تا حالا در کشور این برق با قیمت 186 تومان خریداری می شد و هیچ سرمایه گذاری با این عدد وارد عرصه نمی شد. قیمت انرژی بادی به 440 تومان افزایش یافت اما خورشیدی تکان نخورد در حالی که قیمت تمام شده خورشیدی بالاتر بود. امسال برای خورشیدی قیمت 675 تومان را در نظر گرفتند بنابراین در سال های آینده خواهید دید که بهره برداری از انرژی خورشیدی هم توسعه خواهد یافت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا