کشف مجسمه فرعون در خانه روستائی

در پی اجرای طرح پلیس مصر برای مبارزه با قاچاق اسلحه و مواد مخدر ، ماموران مصری با کمال تعجب یک مجسمه باستانی متعلق فرعون مشهور مصر ، آمون هوتپ سوم Amenhotep III شدند .

بر اساس اعلام کارشناسان میراث فرهنگی و گزارش رسمی ممدوح الدماتی وزیر عتیقه جات مصر ، این مجسمه از سنگ گرانیت ساخته شده و دارای ابعاد بزرگی است و بدون شک کشف و خارج کردن غیر قانونی آن از زیر خاک کار بسیار دشواری محسوب می شده که این موضوع سبب حیرت و تعجب کارشناسان شده است . مطالعات انجام شده باستان شناسان برای کشف محل اصلی قرار داشتن این مجسمه باستانی نتیجه ای در بر نداشته و نیروهای پلیس اقدام به خارج کردن این تندیس گرانیتی از منزل مسکونی واقع در روستای النخل کرده اند .

به گفته کارشناسان ، این مجسمه به سلسله هجدهم مصر باستان تعلق داشته و فرعون آمن هوتپ سوم در حالتی تصویر شده است که دامنی کوتاه بر تن داشته و دارای سرپوش است . حالت وی به گونه ای است که پای چپش را جلوتر از پای راست قرار داده و در کل این مجسمه نمائی تشریفاتی دارد .

بررسی بدنه این تندیس نشان داد که یک متن کتیبه به خط هیروکلیف در پشت مجسمه و پشت پایه آن نقر شده و محتوای آن شامل القاب فرعون آمون هوتپ سوم است . در حال حاضر این مجسمه در آزمایشگاه ادفو قرار داشته و عملیات مرمت و انجام آزمایش های ضروری روی آن در حال اجرا است . بر اساس تصمیم مقامات میراث فرهنگی مصر ، قرار است این مجسمه به صورت دائمی به موزه اقصر انتقال پیدا کرده و در آن جا به نمایش گذاشته خواهد شد .