مرکز واقعی استعدادیابی کودک در ایران نداریم

دکتر جلیل یونسی در گفت و گو با سیناپرس افزود: انبوه مراکز استعدادیابی کودک، بازار جدیدی است که اخیرا در سطح کشور، به ویژه در شهر تهران به راه افتاده است، اما اغلب متولیان آن صرفا برای کسب پول بیشتر، این مراکز را راه اندازی کرده اند.

این استاد روانسنجی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: برای سنجش استعداد و توانایی کودکان و حتی افراد بزرگسال باید به علم مدیریت استعداد مسلط بود، علمی که هنوز به ایران راه پیدا نکرده است. استعدادیابی، تنها شاخه ای از علم گسترده مدیریت استعداد است.

وی اظهار داشت: کسی می تواند متولی مدیریت استعداد باشد که یا فارغ التحصیل رشته سنجش و اندازه گیری (روانسنجی) باشد و البته در این زمینه از تجربه کافی بهره مند باشد و یا اینکه در خارج از ایران به تحصیل این علم پرداخته و با روش کار در این علم به طور تجربی آشنا باشد.

یونسی تصریح کرد: مراکزی که امروزه تحت عنوان استعدادیابی مشغول به کار هستند، صرفا مهدکودک هایی هستند که برای ساعاتی کوتاه، از کودکان نگهداری کرده و با نقاشی یا بازی های دیگر آنها را مشغول می کنند. در حالی که یک مرکز سنجش استعداد به مواردی مثل استعداد یابی و گزینش نیروی انسانی و یا ارزیابی عملکرد سازمان ها می پردازد که این علم هنوز در ایران دایر نشده است.

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، برای استعدادیابی افراد مختلف، ابزارهای متفاوتی استفاده می شود. این ابزارها که شامل تست ها و آزمون های مختلف مهارتی، هوشی، شغلی و … هستند، برای سنجش استعداد افراد از سن چهار سالگی تا 40 سالگی به کار گرفته می شوند.

در طول زمان، ممکن است استعداد افراد تغییر کند. به همین دلیل تاکید ما بر این است که سنجش استعداد باید به طور مکرر انجام شود تا فرد از مدار استعداد خود خارج نشود.

این استاد روانسنجی دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: در طول زمان، ممکن است استعداد افراد تغییر کند. به همین دلیل تاکید ما بر این است که سنجش استعداد باید به طور مکرر انجام شود تا فرد از مدار استعداد خود خارج نشود. حال هر چقدر ابزاری که با آن استعداد مورد سنجش و ارزیابی قرار می گیرد، دقیق تر باشد، احتمال تغییر نتیجه آزمون های بعدی استعداد نیز کمتر خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه استعداد، هوش نیست، خاطرنشان کرد: والدین یادشان باشد که اگر فرزندانشان، روی مدار استعدادهایشان قرار بگیرند، این بچه ها هرگز در طول زندگی شان استثمار نخواهند شد.

یونسی توصیه کرد: فارغ از اینکه فرزندتان چه نوع استعدادی دارد، بهتر است مهارت هایی مثل موسیقی و زبان خارجی را از ابتدای دوران کودکی آموزش ببیند، چرا که بهترین و پربازده ترین سن برای آموزش این مهارت ها، آموزش در سنین قبل از 15 سالگی است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا