سلامت روان با خواب مناسب و وعده های غذائی منظم

بر اساس مطالعات جدید پژوهشگران مشخص شد که داشتن یک زندگی منظم و دارای برنامه که در آن ساعات منظمی برای وعده های غذائی در نظر گرفته شده و میزان خواب مناسب شبانه ای که در ساعات اولیه شب آغاز شود ، منجر به داشتن زندگی بهتر و پیشگیری از بیماری های روانی می شود .  

گفتنی است چرخه منظم خواب و بیدار شدن ما در طول شبانه روز توسط ساعت درونی بدن کنترل و هدایت می شود . در همین زمینه کای فلورین استورک Kai-Florian Storch  پژوهشگر موسسه بهداشت روان دانشگاه داگلاس Douglas Mental Health University Institute و دانشگاه مک گیل McGill University واقع در مونترال ، توضیح می دهد : " شواهد و مدارکی وجود دارد که فعالیت روزانه انسان توسط ریتم بسیار کوتاه تری از ریتم بیست و چهار ساعته شناخته شده ، تحت تاثیر قرار می گیرد . این چرخه در حدود چهار ساعت بوده که با عنوان ultradian نامگذاری شده است . "

این موضوع به طرز برجسته ای در بین نوزادان قابل مشاهده است ، به ویژه در زمانی که آن ها هنوز قادر به تطبیق و داشتن خواب کامل شبانه نیستند . از سوی دیگر باید در نظر داشت که انسان به طور متوسط در طول مدت زمان بیداری خود دریک شبانه روز ، سه وعده غذائی مصرف می کند که به طور تقریبا مساوی ، از نظر زمانی با یکدیگر لحاظ شده اند .

به گفته پژوهشگران این ریتم چهار ساعته منظم بدن انسان به وسیله ماده ای با نام دوپامین dopamine فعال می شود .  دوپامین یک ماده کلیدی شیمیائی موجود در مغز است . این ماده شیمیائی به اندازه ای در انسان تاثیر گذار است که اگر اندازه آن در مغز از میزان تعلدل خارج شود ، دوره های ریتم چهار ساعته نرمال و عادی بدن می تواند تا چهل و هشت ساعت افزایش پیدا کرده و امتداد یابد .

گفتنی است در مطالعاتی که به تازگی توسط کای فلورین استورک و همکارانش روی موش های اصلاح شده ژنتیکی انجام شد ، پزوهشگران دریافتند که اختلالات خواب که پیش از این دلیل آن اختلال ریتم شبانه روزی ساعت طبیعی بیست و چهار ساعته بدن شناخته می شد ، به دلیل عدم توازن مولد ریتم ultradian رخ می دهد که به دلیل نا متعادل بودن سطح دوپامین مغز به وجود می آید .

یافته های جدید همچنین نشان می دهد که اگر نوسان انگیختگی ultradian منحرف شده و به اشتباه عمل کند ،  منجر به اختلال خواب و ایجاد اختلالات روانی در بیماران دو شخصیتی یا دو قطبی می شود .

به گفته پژوهشگران ، این نوسانات همچنین می تواند منجر به بروز پدیده شیزوفرنی در برخی بیماران مستعد به ابتلا به این عارضه شود .

پژوهشگر ارشد این مطالعات همچنین عنوان کرد : " یافته های ما می تواند به طور بالقوه در مداوای بیماری های اختلال دو قطبی و سایر بیماری های روانی که در ارتباط با عدم توازن دوپامین در مغز هستند ، مفید واقع شود . "

گفتنی است شرح کامل این پژوهش ها و نتیج حاصل از ان در آخرین شماره مجله انلاین علمی eLife منتشر شده است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا