برنامه های دولت برای افزایش بودجه پژوهشی کشور

اهمیت پژوهش به عنوان زیرساخت توسعه و پیشرفت کشور بر کسی پوشیده نیست اما با این وجود، سرمایه گذاری کافی در این زمینه صورت نگرفته و سهم بودجه پژوهشی از تولید ناخالص داخلی بسیار اندک است.

پژوهش از آنجاکه عملی دیربازده است و در ضمن، به نتیجه رسیدن آن با ریسک نسبتا بالایی همراه است، چندان با اقبال سرمایه گذاران چه در بخش های دولتی و چه در بخش های خصوصی مواجه نشده است. در حقیقت می توان گفت که نگاه بسیاری از مدیران میانی کشور به امر پژوهش، نگاهی حاشیه ای و بیشتر از سر رفع تکلیف بوده و چندان رغبتی به آن نشان نداده اند.

دکتر بهزاد قره یاضی؛ رییس امور پژوهش و فناوری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در این ارتباط به خبرنگار سیناپرس گفت: متاسفانه بودجه پژوهشی کشور در انتهای برنامه های چهارم و پنجم که اجرای آن بر عهده دولت های نهم و دهم بوده است، به 0.5 درصد تولید ناخالص داخلی هم نرسید. این بودجه در حال حاضر 0.48 درصد است. اما دولت محترم و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در تلاش هستند برای سال 95، این بودجه را حداقل به یک درصد برسانند که در صورت تحقق، بالاترین و تاریخی ترین سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی خواهد بود.

وی در ادامه افزود: پیش بینی شده که بودجه پژوهش در انتهای برنامه ششم توسعه به 3 درصد و در افق 1404 به دستور مقام معظم رهبری به 4 درصد تولید ناخالص داخلی برسد.

قره یاضی در پاسخ به این پرسش که چه برنامه هایی برای عملیاتی شدن این اهداف در نظر گرفته اید؟ تصریح کرد: برای رسیدن به این اهداف برنامه های مختلفی داریم. یکی اینکه سهمی از اعتبارات هر دستگاه به پژوهش اختصاص یابد. مثلا پیشنهاد شده 2 درصد از اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای در برنامه ششم به تحقیقات اختصاص پیدا کند. علاوه بر این، یک تا 2 درصد از هزینه های دستگاه های مختلف به این امر تخصیص یابد.

وی از برنامه دولت به منظور حضور بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در عرصه پژوهش خبر داد و گفت: ایجاد تنوع بخشی به منابع مورد نیاز پژوهش از جمله حضور بخش خصوصی و شرکت ها و بانک ها در این عرصه و سرمایه گذاری در بحث تحقیقات از دیگر برنامه هایی است که پیش بینی کرده ایم.

پیش بینی شده که بودجه پژوهش در انتهای برنامه ششم توسعه به 3 درصد و در افق 1404 به دستور مقام معظم رهبری به 4 درصد تولید ناخالص داخلی برسد

رییس امور پژوهش و فناوری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور خاطرنشان کرد: ما بخش هایی از برنامه ششم را که به زودی منتشر می شود به صورت قانون دایمی تقدیم مجلس کردیم. مثلا در برنامه های گذشته، هیات های امنا به صورت 5 ساله در برنامه ها دیده می شد اما به دلیل اهمیتی که برای تحقیقات قائل هستیم، قانون هیات امنا را به صورت یک قانون دایمی به مجلس محترم پیشنهاد کردیم.

قره یاضی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا افزایش بودجه پژوهشی در سال آینده با روند کاهشی قیمت نفت، قدری خوشبینانه نیست؟ تصریح کرد: طبیعتا تلاطم های اقتصادی در این زمینه تاثیرگذار است. ما دیگر آن درآمد افسانه ای حاصل از فروش هر بشکه نفت به قیمت 130 -140 دلار را که نداریم. همه دانشمندان، پژوهشگران و نیز آحاد مردم این مساله را درک می کنند. بنابراین می بایست انتظاراتمان را با شرایط تطبیق دهیم. با این وجود، رهبر معظم انقلاب و دولت، اولویت بسیار زیادی برای پژوهش و فناوری قایل هستند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا