وقتی برق در جنوبگان قطع می شود

 مجله نیوساینتیست به همین دلیل از طریق ایمیل مصاحبه ای با «جان ادگار» فرمانده این مرکز انجام داد. تابستان در نیمکره شمالی، با زمستان در نیمکره جنوبی همزمان است و در نتیجه ساکنین این مرکز اکنون در زمستان به سر می برند.

 ادگار در این مصاحبه توضیحاتی در مورد دمای منهای 55 درجه سانتی گراد این منطقه و رویارویی کارکنان مرکز با این وضعیت وخیم می دهد. در حال حاضر خورشیدی در آسمان این منطقه نیست و بسیاری از امکانات این مرکز به خاطر قطعی برق کار نمی کند.

شما فرمانده مرکز پژوهشی هیلی در قطب جنوب هستید. اگر ممکن است کمی بیشتر در مورد این مرکز توضیح دهید.

هیلی، جنوبی ترین مرکز پژوهشی دنیا است که زیر نظر مرکز مطالعات قطب جنوب بریتانیا فعالیت می کند. این مرکز بر روی یخ و در نزدیکی دریا قرار دارد. این مرکز از سال 1956 تاکنون مورد استفاده بوده است و تحقیقات مختلفی را در حوزه علوم جوی و حتی زمین شناسی و یخبندان شناسی به انجام می رساند. کشف حفره موجود در لایه اوزون توسط این مرکز صورت گرفت. در حال حاضر ما 13 نفر در این مرکز هستیم و زمستان را می گذرانیم.

الان آنجا چند درجه است؟

دما خیلی کمتر از حد معمول است- ما اکنون دمای دقیق را ندارم. دما این روزها بین منهای 30 تا منهای 55 درجه سانتی گراد در نوسان بوده است.

چهارشنبه پیش چه اتفاقی افتاد؟

در روز 30 جولای، یک مشکل فنی سبب شد، برق مرکز قطع شود و سیستم گرمایشی نیز از کار بیفتد. هنوز برای تعیین دلیل اصلی این خرابی زود است. فعلاً امکان استفاده از سیستم گرمایشی و امکانات پخت و پز و اینترنت فراهم شده است. با این حال برخی دیگر از تجهیزات بسیا سرد شده اند و باید به تدریج گرم شوند تا بتوان دوباره از آنها استفاده کرد.

حال بقیه ساکنین مرکز خوب است؟

حال همه 13 نفر خوب است و همگی به خوبی توانستند با وضعیت پیش آمده روبرو شده و آن را مدیریت کنند. من هم هر روز با همکارانم در کمبریج در تماس هستم. تیم ما نشان داده که هر آنچه برای زندگی و کار در زمستان قطب جنوب لازم است را در اختیار دارد.

چگونه بدون برق توانستید خودتان را گرم نگه دارید؟

ساختمان جانبی این مرکز دارای برق و گرما است. علاوه بر آن ما انبوهی از لباس های گرم در این مرکز داریم. امکانات جایگزین پخت و پز هم در این مرکز فراهم است. البته مرکز مطالعات قطب جنوب بریتانیا برنامه ای جایگزین برای اتفاقات احتمالی از این دست دارد.

برنامه جایگزین برای اوقاتی که برق قطع می شود چیست؟

ما در اینجا یک مرکز ویژه تابستان داریم که معمولاً در زمستان مورد استفاده قرار نمی گیرد، اما در حال حاضر در حال آماده سازی این مرکز هستیم، زیرا گرم کردن آن کمی زمان می برد.

قطع برق چه تاثیری بر پژوهش هایی که در آنجا به انجام می رسد داشته است؟

در حال حاضر همه مطالعات پژوهشی به جز پیش بینی وضعیت هوا متوقف شده است. مدیران و دانشمندان در کمبریج در حال بررسی وضعیت موجود و تعیین گام های بعدی که باید برداشته شود هستند.

آیا الان آنجا تاریک است؟

بله. البته از هفته آینده خورشید کم کم بالا خواهد آمد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا