نخستین پردازشگر فوق سریع جهان برای انتقال داده با نور

محققان با موفقیت توانسته‌اند الکترون‌ها و فوتون‌ها را درون یک ریزپردازشگر تک تراشه جفت کنند که می‌تواند راه را برای پردازش فوق سریع و کم نیروی داده هموار کند.آن‌ها دو هسته پردازشگر با بیش از 70 میلیون ترانزیستور و 850 اجزای فوتونی را روی یک تراشه سه در شش میلیمتری قرار دادند. این دانشمندان ریزپردازشگر را در یک ریخته‌گری ساختند که تراشه‌های رایانه‌ای با عملکرد بالا را بطور انبوه تولید می‌کند . این امر نشان می‌دهد که براحتی و به سرعت می‌توان این طراحی را برای مقاصد تجاری تولید کرد.

تراشه جدید با ادغام در یک ریزپردازشگری که اتصالات فوتونی برای ارتباط با سایر تراشه‌ها به آن نیاز دارند، نشان‌دهنده گام بعدی در تکامل فناوری ارتباطات فیبر نوری است.

به گفته محققان، این نخستین پردازشگری است که از نور برای برقراری ارتباط با جهان خارج استفاده کرده و هیچ پرازشگر دیگری از ورودی/خروجی فوتونی بر روی تراشه برخوردار نیست.

در نهایت این تحقیق می‌تواند برای مواردی همچون فناوری رادار نوری مورد استفاده برای هدایت خودروهای خودران و چشمهای رباتها (لیدار)، تصویربرداری فراصوت مغز و حسگرهای زیستی جدید محیط زیست بکار گرفته شود.

به گزارش ایسنا، این تحقیق در مجله نیچر منتشر شده است.