دستاورد محققان ایرانی در تبدیل داروهای تزریقی شیمی‌درمانی به خوراکی

دکتر شهروز صارمی مجری طرح در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به جزئیات این مطالعات گفت: در این پروژه تحقیقاتی به منظور تهیه نانو ذرات "مخاط چسب" با استفاده از پلیمر کایتوزان برای دارو رسانی داروهای خوراکی ضد سرطان اجرایی شد.

وی ادامه داد: تقریبا اکثر داروهای ضد سرطان که به عنوان داروهای شیمی درمانی استفاده می‌شود از طریق تزریق مصرف می‌شود که تزریق این داروها باید در مراکز بیمارستانی و توسط کادر پزشکی انجام شود.

صارمی از عرضه سیستم دارویی در این مطالعات خبر داد و یادآور شد: در این پروژه تحقیقاتی سیستمی را طراحی کردیم تا از طریق آن دارو رسانی داروهای شیمی درمانی به خوراکی تبدیل شود.

مجری طرح اضافه کرد: این امر موجب خواهد شد تا بیمار بدون نیاز به مراجعه به مراکز درمانی بتواند از طریق داروهای خوراکی شیمی درمانی شود.

صارمی به ترکیبات این سیستم دارو رسانی اشاره کرد و یادآور شد: در این سیستم از ترکیب دو پلیمر "کایتوزان تیوله" و "پلی میتیل متاکریلیک" تولید شده است.

وی به اهمیت یافته‌های این تحقیقات اشاره کرد و توضیح داد: در حالت عادی زمانی که دارو وارد دستگاه گوارش می‌شود، توسط محیط دستگاه گوارش از بین می‌رود ولی زمانی که ترکیبات دارویی داخل این نانو ذرات محفوظ شوند،‌دارو به تدریج جذب بدن می‌شود.

این محقق اضافه کرد: مطالعات ما نشان داد که جذب این دارو از طریق فرمولاسیون ارائه شده بیشتر از حالت عادی است.

وی با تاکید بر اینکه این نانو سیستم دارو رسانی برای داروهای شیمی درمانی قابل استفاده است، گفت: این مطالعات بر روی داروی شیمی درمانی دوستاکسل (Docetaxel) انجام شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا