جزئیات ساخت حسگر منعطف آدامسی در گفت‌و‌گوی با محقق ایرانی

محمد علی دارابی، پژوهشگر طرح در دانشگاه مانیتوبای کانادا در گفت‌و‌گو با ایسنا، با اشاره به گسترش کاربرد حسگرها در حوزه‌های مختلف از مراکز درمانی گرفته تا ساخت ابزارهای اندازه‌گیری ضربان قلب یا تعداد قدمها و دوره‌های خواب و بیداری گفت: در این پژوهش ما راه را برای کاربردهای جدید و متنوع‌تری باز کردیم.

مراحل ساخت حسگر آدامسی

وی با بیان این که قابلیت انعطاف، مهمترین ویژگی حسگرهای آدامسی است افزود: اکثر حسگرهایی که امروزی استفاده می‌شوند از جنس فلزی هستند که تنش‌های حرکتی به تدریج موجب کاهش حساسیت، فرسودگی و در نهایت توقف کار آنها می‌شود

دارابی تصریح کرد: برای غلبه بر این ضعف برخی متخصصان اقدام به ساخت حسگرهایی از جنس پلاستیک‌های قابل انعطاف و سیلیکون کرده‌اند؛اما این کار حساسیت حسگرها را کم می کند. ما در این پژوهش از ماده‌ای فراوان و در دسترس استفاده کردیم که ضمن حفظ حساسیت بالای حسگرها، قابلیت انعطاف بالایی هم دارد.

مراحل ساخت حسگر آدامسی

وی درباره مراحل ساخت این حسگر آدامسی گفت: نمونه‌هایی از آدامس‌های معمولی موجود در بازار به مدت 30 دقیقه جویده و سپس با محلول اتانول شسته شدند.

پژوهشگر طرح افزود: در مرحله بعدی محلولی از نانولوله های کربنی به آدامس اضافه و به شکل های مورد نظر تقسیم شد.

دارابی تصریح کرد: این حسگرهای جدید که قابل شکل‌دهی با سرانگشتان هستند در مرحله آزمایش توانستند حتی کششی به اندازه 5 برابر طول اولیه خودشان (530 درصد) را بدون افت حساسیت بالا تحمل کنند.

مراحل ساخت حسگر آدامسی

وی قابلیت شکل‌دهی آسان و تطبیق با سطوح مختلف را از ویژگی‌های مهم این ماده برشمرد و گفت: حسگرهای آدامسی توانایی آشکارسازی تغییرات رطوبت محیط را هم دارند و می‌توانند در اندازه‌گیری‌ها و تشخیص‌های مرتبط با دستگاه تنفس استفاده شوند.

دارابی درباره عملکرد حسگر ساخته شده گفت: در این حسگرهای جدید، با تغییرات کششی که در اثر حرکات بدن ایجاد می‌شود، تغییراتی در رسانایی شبکه لوله‌های کربنی موجود در حسگر به وجود آمده و توسط دستگاه های آشکارساز ردیابی می‌شوند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا