ایران به جمع 9 کشور تولیدکننده مشتقات ید پیوست

شاه محمد شیری مجری طرح در گفت‌وگو با ایسنا تمرکز مطالعات این شرکت دانش بنیان را تولید مشتقات ید دانست و گفت: با مطالعات انجام شده به دانش فنی و فرمولاسیون تولید سه ماده مشتق از ید دست یافتیم.

وی "یدید پتاسیم (KI)"،‌ "یدید کلسیم (Cal 2)" و " یدات پتاسیم (KIO3)،" را از جمله مشتقات تولید شده از ید دانست و اظهار داشت: این سه محصول با کاربردهای صنعتی و پزشکی تاکنون در کشور تولید نمی‌شد که با اجرای تحقیقاتی در این زمینه خط تولید این سه محصول را در شهرک صنعتی گنبد راه‌اندازی کردیم.

شیری به کاربرد این سه محصول اشاره کرد و یادآور شد: یدات پتاسیم در ید دار کردن نمک طعام به کار ‌می‌رود؛ یدید پتاسیم در صنایع دارویی برای تولید قرص‌های بیماران مبتلا به تیروئید و یدید کلسیم نیز به عنوان مکمل غذایی کار برد دارد.

مجری طرح از صادرات این سه محصول خبر داد و خاطر نشان کرد: این سه محصول تاکنون به کشورهای افغانستان و عراق صادر شده است که امیدواریم با حمایت بیشتر زمینه صادرات این محصولات به سایر کشورها فراهم شود.

شیری، با تاکید بر اینکه ید منشا معدنی دارد، خاطر نشان کرد: در دنیا تنها 9 کشور به تولید مشتقات ید اقدام کردند که دلیل این امر محدود بودن معادن ید است.

به گفته وی معادن ید محدود به حاشیه دریای خزر و اقیانوس آرام می‌شود و در ایران نیز یکی از شرکت‌ها اخیرا اقدام به استخراج ید از معدن کرده است و محققان پارک فناوری گلستان اقدام به فرآوری این ماده معدنی کرده‌اند.

شیری، به مزایای ماده ید در حوزه‌های مختلف اشاره کرد و اظهار داشت: ید علاوه بر آنکه تنظیم کننده غده تیروئید است، در جلوگیری از تشعشعات اتمی در فعالیت‌های هسته‌ای مؤثر است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا