شناسائی ریشه شرقی مردم ایرلند

تیمی از پژوهشگران در کشور ایرلند در حال بررسی و مطالعه ژنتیکی مردم این کشور و تحقیق درباره پیشینه و نژاد ساکنان ایرلند هستند . در این پروژه تحقیقاتی که با مشارکت پژوهشگران متخصص ژنتیک از کالج ترینیتی در شهر دوبلین Trinity College و باستان شناسان دانشگاه کوئین در بلفاست Queen’s University Belfast در حال پیگیری است ، دانشمندان اقدام به مطالعه توالی ژنوم یک زن متعلق به عصر نوسنگی کرده اند که حدود 5 هزار و 200 سال پیش در منطقه امروزی بلفاست زندگی می کرده است .

در این بررسی ها همچنین ساختار ژنتیکی و ژنوم سه مرد دیگر که در دوران برنز در حدود 4 هزار سال پیش در جزایر راتلین Rathlin Island زندگی می کردند نیز مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است .

در این بررسی ها ، پژوهشگران دریافتند زن کشاورزی که در دوران نوسنگی در ایرلند زندگی می کرده است ، دارای موهای سیاه و چشمانی قهوه ای رنگ بوده و همچنین مشخص شد که اجداد وی از منطقه خاور میانه به این بخش از اروپا مهاجرت کرده بودند .

بر اساس اظهارات کارشناسان ، احتمالا پدیده کشاورزی توسط این مهاجران خاور میانه ای برای نخستین بار وارد قاره اروپا شده و در سراسر این قاره رایج شد .

در بررسی های مربوط به مردان متعلق به عصر برنز نیز مشخص شد که آن ها دارای چشمانی آبی بوده و آلل های alleles آن ها ( یکی از دو یا چند شکل جایگزین یک زن که بر اثر جهش ژنتیکی به وجود امده و در کروموزوم ها دیده می شود . ) دارای خصوصیات مشترک کروموزوم Y  در مردم ایرلند است و همچنین بیماری ژنتیکی  haemochromatosis نیز در این افراد مشاهده شد که در حال حاضر در مردم کشور ایرلند دیده می شود و گاهی از آن با عنوان بیماری سلتیک Celtic disease نیز یاد می شود .

مطالعات بعدی همچنین نشان داد که در حدود یک سوم از اجداد مردان 4 هزار ساله مورد مطالعه قرار گرفته ، از مناطق ساحلی دریای سیاه به این کشور مهاجرت کرده بودند .

دن باردلی Dan Bradley  سرپرست این تیم تحقیقاتی و پژوهشگر کالج ترینیتی در رابطه با این موضوع اعلام کرد : ” یافته های ما نشان می دهد که یک موج بزرگ تغییرات ژنتیکی از سوی مناطق شمالی دریای سیاه در عصر برنز رخ داده و سراسر قاره اروپا را تحت تاثیر قرار داده است . ما اکنون می دانیم که این موج توانسته است تا غربی ترین جزایر نیز نفوذ کند . “