جزئیات انتخاب طرح‌های منتخب ملی در جشنواره خوارزمی

به گزارش ایسنا، در این جلسه که به بررسی "نقش آموزش و پرورش در پیشبرد علم و فناوری" اختصاص داشت، مهندس نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش و دکتر علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گزارشی درباره این موضوع ارائه دادند.

 

در این گزارش با اشاره به این موضوع که اکثر مأموریتهای تبیین شده برای وزارت آموزش و پرورش از راهبرد کلان 6 نقشه جامع علمی کشور استنباط شده است، اعلام شد از تعداد 20 هزار و 702 طرح که توسط دانش آموزان به جشنواره خوارزمی امسال ارائه شده بود، 46 طرح به عنوان طرح منتخب ملی برگزیده شده است.

 

همچنین در بخش دیگری از این گزارش اعلام شد در سال جاری با افزایش 101 رقمی، تعداد پژوهشسراهای فعال در کشور به 401 پژوهشسرا رسیده است و تا پایان امسال نیز 52 پژوهشسرا به فناوری نانو مجهز می‌شوند.

 

در انتهای این گزارش نیز اجرای طرح شناسایی و هدایت استعدادهای برتر «شهاب» به منظور تمرکز بر تفکر و پژوهش در برنامه درسی ملی و گنجانیدن درس تفکر و پژوهش در مقاطع تحصیلی و پیش بینی درس کار و فناوری از سایر برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش در پیشبرد علم و فناوری اعلام شد.

 

پس از ارائه این گزارش اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند، که اهم آن شامل تقویت انگیزه‌های علمی و آموزشی در فضای آموزش و پرورش از طریق ارتقای جایگاه معلمان، کاربردی و عملیاتی کردن سطوح آموزشی در نظام تعلیم و تربیت دانش‌آموزی و دانشگاهی، توجه بیشتر به قابلیت‌ها و ظرفیت‌های نظام تعلیم و تربیت به منظور انتقال ارزش‌های فرهنگی، تقویت ارتباط میان آموزش و پرورش و آموزش عالی، رفع معضل آموزش حافظه محور و تبدیل آن به نظام خلاقیت محور و توانمند سازی دانش آموزان در حوزه های مختلف بر اساس استعدادیابی‌های علمی است.

 

در پایان جلسه نیز اعضا پیشنهاد کردند تا برای هم افزایی اقدامات پیش بینی شده در دو سند "نقشه جامع علمی کشور" و سند "تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش" کارگروهی ذیل ستاد راهبری نقشه جامع علمی و با همکاری شورای عالی آموزش و پرورش تشکیل شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا