طراحی و اجرای فاز اول پایگاه پرتاب چابهار تا 1404، اولویت پژوهشگاه فضایی

 حسن حدادپور در آئینی که برای معارفه وی به عنوان رئیس پژوهشگاه فضایی ایران در محل پژوهشگاه فضایی ایران برگزار شد، افزود: بحث پایگاه فضایی به عنوان اولویت فضایی کشور مطرح و این پژوهشگاه آن را دنبال خواهد کرد، برای پرتاب و بهره برداری از ماهواره نیاز به پایگاه فضایی داریم و باید ایستگاه های فضایی را در کشور به تعداد مناسب توسعه دهیم و بهره برداری مناسب را از آنها انجام دهیم.
وی بیان کرد: از سال 82 تا 89 سازمان فضایی ذیل وزارت مخابرات و از سال 89 تا 93 مجموعه سازمان فضایی ذیل ریاست جمهوری قرار داشت و امروز سازمان فضایی و پژوهشگاه فضایی ذیل وزارت ارتباطات فعالیت می کنند.
حدادپور بیان کرد: ماموریت این پژوهشگاه و مجموعه های فضایی دنیا، توسعه فناوری بومی مورد نیاز برای استفاده صلح آمیز فضایی و بهبود زندگی بشر است.
وی گفت: در سند 10 ساله فضایی کشور تا سال 1404 رسیدن به جایگاه برتر در منطقه و دستاوردهای هوایی و فضایی دیده شده است.
حدادپور افزود: طراحی، ساخت و پرتاب و بهره برداری از ماهواره های سنجشی از جمله برنامه هایی است که در سند چشم انداز فضایی دیده شده است.
وی یادآور شد: در سند چشم انداز 1404 این طور دیده شده است که اولین ماهواره ایران در مدار ژئو قرار گرفته تا در عرصه مخابراتی مورد استفاده قرار گیرد، توسعه زیرساخت ها و طراحی ساخت ماهواره سنجش از دور از برنامه هایی است که در پژوهشگاه فضایی با کمک پژوهشکده های استانی برای رسیدن به این امر دنبال خواهد شد.
رییس پژوهشگاه فضایی ادامه داد: در نقشه راه ترسیم شده در سازمان فضایی و پژوهشگاه فضایی مقرر شده است که ماهواره «ناهید یک» در سال 95 در مدار زمین قرار گیرد. سال آینده ماهواره «ناهید یک» به عنوان اولین محصول ماهواره ای از سوی پژوهشگاه فضایی ایران تحویل داده خواهد شد.
حدادپور در خصوص همکاری های فضایی در دوران پساتحریم نیز افزود: به همکاری های خارجی در دوران پساتحریم در حوزه فضایی زیاد خوشبین نیستم زیرا تجربه 30 سال گذشته این امر را نشان می دهد، اگر توانمندی هایمان را در حوزه داخل جمع کنیم بیشتر موفق خواهیم بود.

** تجهیز و راه اندازی فاز دو آزمایشگاه سیستمی
وی افزود: توسعه سامانه تعیین مدار در ماموریت های فضایی، تجهیز و راه اندازی آزمایشگاه پروازی و تجهیز و راه اندازی فاز دو آزمایشگاه سیستمی از اولویت های پژوهشگاه فضایی ایران است.
به گفته حدادپور، بازنگری نقشه راه پژوهشگاه نیز از اولویت های آن است و براساس شرایط پساتحریم، نقشه راه پژوهشگاه با اصلاح جزئی بازنگری خواهد شد، این نقشه به صورت سالانه مورد بازنگری قرار می گیرد.
وی یادآور شد: سعی داریم در پژوهشگاه در پایان برنامه ششم ماهواره عملیاتی سنجشی بومی را بهره برداری کنیم و ماهواره مخابراتی با همکاری بین المللی در مدار زمین قرار دهیم.
در آئین معارفه رئیس جدید پژوهشگاه، حسن حدادپور از سوی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان رئیس پژوهشگاه فضایی ایران معرفی شد و از حسن کریمی مزرعه شاهی که چهار سال ریاست این مرکز را به عهده داشت، تقدیر شد. 
کریمی مزرعه شاهی نیز در این آئین گفت: انتشار 120 مقاله ISI از جمله کارهایی است که برای تثبیت فعالیت های فضایی کشور از سوی این پژوهشگاه در چهار سال گذشته انجام شده است. 
وی افزود: در مدت زمان چهار سال خدمت اینجانب در پژوهشگاه فضایی 120 مقاله ISI ، 21 مقاله در نشریه خارجی و 61 مقاله در نشریه داخلی به چاپ رسید و همچنین 192 همایش بین المللی و 230 همایش داخلی برگزار شد. 
وی افزود: همچنین تعداد 9 عنوان کتاب در حوزه فضایی منتشر شده است. 
کریمی افزود: کارهای بسیار خوبی در حوزه فضایی کشور انجام شده اما اینکه این فعالیت ها کاربردی شود و از جمله استفاده در پایش محصولات کشاورزی، سیل، زلزله، حمل و نقل، آلودگی هوا مورد استفاده قرار گیرد، نیازمند حمایت های داخلی و کمک های بین المللی است. 
رئیس پیشین پژوهشگاه فضایی ایران اظهار کرد: پرتاب دو موجود زنده به فضا و انجام پروژه های نرم افزاری در حوزه طراحی از جمله کارهایی است که توسط پژوهشکده سامانه های فضانوردی انجام شده است. 
وی یادآور شد: انجام فعالیت هایی در حوزه انرژی و باتری توسط پژوهشکده مکانیک شیراز و نیز انجام فعالیت هایی درخصوص ساندویچ پنل ها توسط پژوهشکده مواد و انرژی اصفهان از جمله کارهایی است که در حوزه فضایی کشور انجام شده است. 
کریمی ادامه داد: تشکیل فاز نخست آزمایشگاه و مرکز یکپارچه سازی پژوهشگاه فضایی از سوی پژوهشگاه فضایی به عنوان مرجعی که تمام دانشگاه ها بتوانند از آن در حوزه فضایی استفاده کنند در پژوهشگاه انجام شد و در این یکپارچه سازی، 9 آزمایشگاه و یک کارگاه فعال است. 
به گزارش ایرنا،رئیس پیشین پژوهشگاه فضایی ایران یادآور شد: طراحی و ساخت ریز ماهواره ناهید نیز از سوی پژوهشگاه فضایی ایران انجام شد و قرار بر این بود که تا پایان سال 94 این پروژه به پایان برسد. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا