سالانه 150 تا 200 هزار نفر در ایران دچار سکته مغزی می شوند

به گزارش ایرنا، دکتر مسعود مهرپور روز دوشنبه درنشست خبری هفتمین کنگره سکته مغزی ایران که دربیمارستان فیروزگر برگزارشد اظهار کرد: سکته مغزی به آسیب حاد ناشی از انسداد و پارگی رگ های مغزی گفته می شود که می تواند بار مالی سنگین درسیستم درمانی وبهداشتی کشور ایجاد کند.

به گفته وی بهترین زمان برای درمان سکته مغزی در 3 ساعت ابتدای بروز علایم سکته است.

مهرپور یاد آور شد: دریک دهه اخیر روش های درمان سکته مغزی درکشور دچار تحول شده است که درطی 10 تا 15 سال گذشته این بیماری به خوبی مورد درمان قرار نمی گرفت.

دبیر علمی هفتمین کنگره سراسری سکته مغزی ایران با بیان اینکه در حال حاضر روش های جدید درمانی برای بیماران سکته مغزی در دنیا وجود دارد ادامه داد: با توجه به آمار بالای سکته مغزی در کشور امکاناتی که برای واکنش به موقع و رسیدگی سریع به این بیماران لازم است، کم است.

وی اظهار کرد:سکته مغزی جزو بیماری های شایع و مشکل ساز هر جامعه ای است و هزینه های زیادی را بر دوش بیمارستان ها و سیستم بهداشتی جامعه دارد. این بیماری پس از سکته قلبی دومین علت مرگ ومیر در کشورهای توسعه یافته محسوب می شود.

دبیر علمی هقتمین کنگره سراسری سکته مغزی اضافه کرد:سالانه 800 هزار نفر در آمریکا دچار سکته مغزی می شوند و حدود 30 درصد این افراد زیر 50 سال دچار سکته مغزی می شوند.

این متخصص مغز و اعصاب به عوامل خطرسکته مغزی اشاره کرد و گفت: فشارخون، قندخون سیگار، عدم تحرک و بیماری های قلبی می تواند زمینه سکته مغزی را در افراد ایجاد نماید. 

به گفته مهر پور درمان سکته های مغزی با داروهای جدید و آنژیوگرافی امکان پذیر است.

وی افزود: 15 سال گذشته برای درمان سکته حاد مغزی، از آسپرین استفاده می کردند اما در سال های اخیر داروهای خاص ضدلخته خون و وسایل تکنولوژی آنژیوگرافی در این این بیماران به کار می رود.

وی با بیان اینکه سکته های مغزی به دو نوع ایستکمیک و خونریزی دهنده تقسیم می شوند ادامه داد: حدود 80 درصد سکته های مغزی از نوع ایستکمیک است که در این نوع سکته مغزی لخته ای در ناحیه مغز به وجود می آید وخون رسانی به مغز مختل می شود.

مهر پور اظهارکرد :در سکته های نوع خونریزی دهنده نیز رگ در ناحیه ای از مغز دچار پارگی می شود و خون وارد آن ناحیه می شود که این دسته نیز 20 درصد سکته های مغزی را به خود اختصاص می دهد.

این متخصص مغز و اعصاب گفت :زمان طلایی برای درمان دارویی از زمان بروز سکته مغزی بین 3 تا 4.5 ساعت و برای آنژیوگرافی بین 6 تا 8 ساعت است.

وی اظهار کرد: در کشور مراکزی که بتواند به سرعت به بیماران سکته مغزی خدمات رسانی کند به تعداد انگشتان دست است و نیازمند ایجاد مراکز درمانی بیشتری هستیم . 

مهرپور اضافه کرد: در حال حاضر امکانات تشخیصی و سی تی اسکن و تیم تخصصی برای درمان اولیه سکته مغزی به اندازه کافی در کشور وجود دارد اما مراکزی که سکته های حاد مغزی را درمان می کنند بسیار کم است.

مهرپور اظهار کرد: در تمام دنیا بخش مراقبت های ویژه سکته حاد مغزی وجود دارد، اما در کشور به دلیل وجود مشکلات بیمه ای و هزینه ای، درمان بیماران در تخت های عادی انجام می شود.

وی با بیان اینکه داروهای بیماران سکته مغزی در داخل تولید نمی شود گفت : تهیه این داروها بسیار گران است و هرآمپول 50 میلی گرمی یک میلیون و 800 هزار تومان است.

مهر پور اظهار کرد : مکاتباتی با معاونت غذا و دارو داشته ایم تا داروی RPTL را تحت پوشش بیمه قرار دهند و بیماران هزینه کمتری را پرداخت کنند. 

این متخصص مغز و اعصاب هشدار داد: مهمترین علامت در این بیماران کج شدن صورت و دست و اختلال در تکلم است.

دبیر علمی هفتمین کنگره سراسری سکته مغزی گفت: مهمترین هدف از برگزاری این کنگره ابتدا آموزش راههای پیشگیری از سکته مغزی ،در مرحله بعد در مان در سریع ترین زمان ،سپس درمان دارویی مناسب برای جلوگیری از وقوع مجدد سکته مغزی است. 

هفتمین کنگره سراسری سکته مغزی ایران در روزهای هفتم تا هشتم اسفند در سالن عدالت دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی ایران برگزار می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا