بومی سازی برخی سخت افزارهای کاربردی «اینترنت اشیا» کلید خورد

 اینترنت اشیا (Internet of Things) (یا IOT) به طور کلی اشاره دارد به بسیاری از اشیا و وسایل محیط پیرامون انسان که به شبکه اینترنت متصل شده اند و می توان توسط اپلیکیشن های موجود در تلفن های هوشمند و تبلت آنها را کنترل و مدیریت کرد.

فرهاد پولادی در گفت وگو باایرنا دراین باره افزود: لایه پایین اینترنت اشیا شامل سنسورها و میکرو کنترل هایی که اشیا را به اینترنت متصل می کنند در آزمایشگاه اینترنت اشیای دانشکده علمی، کاربردی پست و مخابرات بومی سازی شد.
وی گفت: گرچه بحث اینترنت اشیا در ایران به طور کلی جدید است و هنوز نمی توان آن را همگانی دانست اما این آزمایشگاه برای بومی سازی برخی سخت افزارهای مورد نیاز، اقداماتی را انجام داده و اکنون تعدادی از سنسورها و میکرو کنترل ها بومی سازی شده است.
پولادی افزود: سامانه های جدیدی که در جهان مورد استفاده قرار می گیرند نیاز به برخی سخت افزارها دارند تا بتوانند اهدافی که برای آنها در نظر گرفته شده را اجرایی کنند؛ بر این اساس تصمیم گرفته شد تا برای بومی سازی برخی سخت افزارهای کاربردی در اینترنت اشیا اقدام شود تا در آینده بتوان از تولید داخلی استفاده کرد.
مسئول آزمایشگاه اینترنت اشیای دانشکده پست و مخابرات یادآور شد: اینترنت اشیاء در صنعت، کشاورزی، شهرسازی، بهداشت، خودروسازی و لوازم خانگی کابرد دارد و می توان ارتباط هر شی در این بخش ها را با یکدیگر و کاربراصلی برقرار کرد؛ همچنین به افراد اجازه خواهد داد از راه دور برای کنترل هر چیزی که به اینترنت اتصال دارد اقدام کنند.
وی گفت: «اینترنت اشیا» شبکه ای از اشیای فیزیکی تعبیه شده با قطع های الکترونیکی، نرم افزار، سنسورها و اتصال هاست تا آنها توسط تبادل اطلاعات با تولیدکننده، اپراتور یا دستگاه های دیگر قادر به ارائه ارزش و خدمات بیشتر باشند.
پولادی افزود: هر کدام از اعضای اینترنت اشیاء به تنهایی توسط سیستم تعبیه شده در آن، قادر به شناسایی بوده و می توانند با زیرساخت اینترنتِ موجود نیز تعامل داشته باشند.
این مقام مسئول ادامه داد: در این فناوری به هر چیز یک شناسه (ID) منحصر به فرد و همچنین یک آدرس اینترنتی (IP) تعلق می گیرد که بتواند داده ها را برای پایگاه داده مشخص شده ارسال کند.
وی مفهوم مهم دیگراینترنت اشیا را ماشین به ماشین یا M2M عنوان کرد و گفت: این مفهوم، راهی را نشان می دهد که یک ماشین با ماشین دیگر برای برقراری ارتباط انتخاب می کند؛ اینترنت اشیا نیز چگونگی برقراری ارتباط یک دستگاه هوشمند با سرویس ابری و هم چگونگی اتصال دستگاه ها به همدیگر را نشان می دهد.
پولادی با بیان اینکه نخستین آزمایشگاه اینترنت اشیاء کشور در دادنشکده علمی کاربردی پست و مخابرات راه اندازی شده است به پروژه های انجام شده در این بخش همچون سیستم اعلام و اخطار حریق سازمان آتش نشانی تهران، سیستم مدیریت ساختمان شهرک پردیس بومهن و سیستم مدیریت منابع آب اشاره کرد.
عبارت اینترنت اشیا، برای نخستین بار در سال ۱۹۹۹ توسط کوین اشتون مورد استفاده قرار گرفت و جهانی را توصیف کرد که در آن هر چیزی، از جمله اشیا بی جان، برای خود هویت دیجیتال داشته باشند و به کامپیوترها اجازه دهند آن ها را سازماندهی و مدیریت کنند.
اینترنت در حال حاضر همه مردم را به هم متصل می کند ولی با اینترنت اشیاء تمام اشیاء به هم متصل می شوند.
بررسی های موسسه تحقیقاتی گارتنر نشان می دهد که تا سال 2020 بیش از 25 میلیارد وسیله مختلف در جهان از طریق خدمات مبتنی بر اینترنت اشیاء به اینترنت یا دیگر شبکه های اطلاع رسانی متصل خواهند شد.
همچنین بررسی های شرکت سیسکو نیز بیانگر آن است که تا غلبه یافتن پدیده اینترنت اشیاء تنها سه سال زمان باقیست. بنابراین در سال 2018 ماشین ها و سیستم های الکترونیکی می توانند از طریق اینترنت، بدون نیاز به انسان ها و حتی بیشتر از آنها با یکدیگر در ارتباط باشند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا