مشکلات محیط زیست با طرح موضوعی مانند ادغام سازمان حل نمی شود

به گزارش ایرنا ، احمد علی کیخا در نشست مسوولیت اجتماعی بانک ها و حفاظت محیط زیست در چهاردهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست افزود: امروز طرح ادغام سازمان حفاظت محیط زیست در وزارت جهادکشاورزی در مجلس شورای اسلامی مطرح شد.

وی تاکید کرد: با وجود چنین اتفاقاتی چگونه می توان انتظار داشت مشکلات محیط زیستی کشور حل شود ، تا تغییری در مردم ایجاد نشود در نحوه حفاظت از محیط زیست نیز تغییری ایجاد نخواهد شد.

کیخا ادامه داد: زمانی که یک سازمان تخصصی ایجاد می شود باید به نظر تخصصی آن سازمان در زمینه فعالیتش نیز اهمیت داد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست در باره گرد و غبار اخیر استان خوزستان گفت: این گردو غبار که بیشتر شبیه یک طوفان بود یک هشدار برای مردم و مسوولان بود ، باید آگاه باشیم که فرصت زیادی برای حفظ محیط زیست و منابع طبیعی کشور نداریم.

وی در ادامه به نقش فناوری در حفاظت محیط زیست اشاره کرد و گفت: باید توجه کرد که بانک ها نیز در وضعیت پیش آمده برای محیط زیست بی تقصیر نیستند ، حفاظت از محیط زیست تنها وظیفه یک سازمان نیست بلکه یک وظیفه عمومی است.

* * انسان تا سال 2050 به دو کره زمین برای زندگی نیاز دارد

در ادامه هومان لیاقتی رییس صندوق ملی محیط زیست کشور با هشدار نسبت به ازدیاد مصرف در جهان گفت: بر اساس آمارها در سال 2050 انسان برای زندگی به دو کره زمین نیاز خواهد داشت که این مساله نشان دهنده اشتباهات انسان است.

وی افزود: از دهه 80 میلادی کشورهای صنعتی شروع به جبران زیان های زیست محیطی کردند اما همچنان با مشکلات متعددی روبرو هستیم.

وی افزود: صندوق ملی محیط زیست به طور مستقیم با صندوق توسعه ملی و بانک ها در ارتباط است و تلاش می کندبا همکاری تمام نهادها در جهت حل مشکلات قدم بردارد.

وی با اشاره به طرح مجلس برای ادغام سازمان حفاظت محیط زیست در وزارت جهاد کشاورزی گفت: از زمانی که این سازمان تاسیس شد همواره مورد تهاجم قرار گرفت، وزارت خانه هایی که خود باید در مورد صدمات زیست محیطی جوابگو باشند چطور می خواهند به عنوان نهاد بالادستی سازمان حفاظت محیط زیست قرار گیرند.

لیاقتی در ادامه بر اهمیت ایجاد کارآفرینی سبز تاکید کرد و گفت: صنایع مختلف می توانند با تحت حمایت گرفتن گونه های در خطر انقراض موجب تداوم حیات آنها و به وجود آوردن اقتصاد سبز در قالب جلب توریسم فعالیت کنند.

* * سازمان محیط زیست مظلوم واقع شده است

همچنین مهناز مظاهری معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این سازمان همواره در طی این سالها مظلوم واقع شده و مورد هجمه برخی صنایع قرار گرفته است در حالی که تلاش سازمان در راستای حفظ سلامت مردم از جمله صاحبان صنایع است.

وی ادامه داد: سالانه میلیاردها تومان در کشور صرف واردات داروهای ضد سرطان می شود که این مساله نشان دهنده عملکرد اشتباه انسان ها نسبت به محیط زیست است.

مظاهری گفت: بر اساس اصل 50 قانون اساسی وظیفه همه ما حفاظت از محیط زیست برای نسل های آینده است اما اکنون شاهدیم که بیش از 50 درصد از تالاب های کشور خشک شده و ریزگردها گریبانگیر مردم شده است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست به مدیریت ناصحیح منابع آب اشاره کرد و گفت: 95 درصد از آب مصرفی کشور صرف کشاورزی می شود ، برای تولید برخی از محصولات گلخانه ای آب بسیار بیشتر از حد استاندارد مصرف می شود و حتی برخی بررسی ها نشان می دهد مصرف سموم شیمیایی نیز 16 برابر استاندارد جهانی است.

وی ادامه داد: در حالی که باید به سمت توسعه پایدار حرکت کنیم ، از بانک ها درخواست می کنم تسهیلات خود را در اختیار صنایعی که ارزیابی زیست محیطی دارند قرار دهند.

* * احتمال ادامه خشکسالی در ایران در 12 تا 15 سال آینده 

علی فرزین مدیر سازمان توسعه ملل متحد در ایران U.n.d.p گفت: اهداف توسعه پایدار از نگاه بخشی دوری می کند و از همه می خواهد که به سمت نگاه و فکر اجتماعی و مشارکتی حرکت کند.

وی افزود: بنگاه های اقتصادی موظفند در راستای محیط زیست پایدار قدم بردارند زیرا زمین به سمت خشکی پیش می رود و اگر این روند ادامه یابد ممکن است خشکی در ایران 12 تا 15 سال دیگر نیز ادامه یابد که این مساله سبب به خطر افتادن امنیت غذایی ، مهاجرت و پیامدهای دیگری خواهدشد.

فرزین با تاکید بر این که باید در نقاط استراتژیک شروع به درختکاری کنیم ، گفت: باید تلاش کنیم با استفاده از فناوری های نو به توسعه پایدار دست یابیم.

* * بانک ها در کاهش آلاینده ها موثرند

همچنین محمد ساروخانی مدیرعامل بانک ملت با بیان اینکه بخش عظیمی از نقدینگی جامعه در اختیار بانک ها قرار دارد گفت: بانک ها می توانند در توجه به مسوولیت های اجتماعی و حفظ محیط زیست موثر باشند.

وی گفت: این که بانک ها در روال کاری خود چه روندی را انتخاب می کنند بسیار موثر است ، بانک ها می توانند در ایجاد اقتصاد سبز بسیار تاثیر گذار باشند حتی در کاهش آلاینده ها نیز موثرند زیرا با توسعه بانکداری الکترونیک از تردد شهروندان کاسته و مصرف سوخت نیز کاهش می یابد.

ساروخانی گفت: سیاست نظام بانکی در نحوه توزیع نقدینگی می تواند در حفظ محیط زیست بسیار موثر باشد.

وی با اشاره به تفاهم نامه منعقد شده میان بانک ملت و شرکت ملی گاز گفت: بر اساس این تفاهم نامه بانک ملت در زمینه تغییر سوخت برخی شهرها از نفت به گاز همکاری مناسبی داشته است.

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست دوم تا پنجم اسفندماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برپا است.
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا