پیوند اجتماعی انسان نماها با تبادل الفاظ صوتی

انسان را می توان اجتماعی ترین موجود کره زمین دانست و اگرچه بسیاری از جانوران در زندگی روزمره خود در تعامل با همنوعان خود هستند ، اما نوع ارتباط و همبستگی انسان ها با یکدیگر ، در سایر موجودات مشاهده نمی شود . دانشمندان برای بررسی دقیق تر سیر تحول روابط اجتماعی در اجداد انسان و انسان نما ها به بررسی رفتارهای گروهی لمورها که گونه ای از میمون های بی دم از شاخه نخستینیان محسوب می شوند پرداخته و به نتایج قابل توجهی دست پیدا کردند .

این جانوران پیوندهای اجتماعی خود را حتی زمانی که از یکدیگر دور هستند ، با تبادل الفاظ صوتی ، تقویت می کنند.

آیپک کولاهسی (Ipek Kulahci) از دانشگاه پرینستون (Princeton University) ایالات متحده امریکا و همکارانش یک گروه از لمورها را در مرکز لمور دانشگاه دوک (Duke University’s Lemur Center) واقع در جرجیای ایالات متحده امریکا مشاهده کردند که  این جانوران برای پیوند اجتماعی به تیمار کردن یکدیگر می پرداختند اما آن ها از صدا و الفاظ صوتی برای ارتباط برقرار کردن و تماس با دیگر افراد که مستقل از اندازه گروه به طور مرتب به تیمار کردن می پردازند ، استفاده می کنند .

کولاهسی در یک مصاحبه مطبوعاتی در رابطه با تقویت پیوندهای اجتماعی در لمورها می گوید: « این جانوران پیوندهای اجتماعی خود را حتی زمانی که از یکدیگر دور هستند ، با تبادل الفاظ صوتی ، تقویت می کنند. »

محققان در بررسی های فیلم های ضبط شده از لمورهایی که یکدیگر را صدا می زدند ، دریافتند که تنها لمورهایی که در ارتباط نزدیک با دیگر لمور برای تیمار کردن قرار دارند ، به تبادل الفاظ صوتی می پردازند . در حقیقت این موضوع نشان می دهد که این ارتباط صوتی بین لمورها ، تنها در بین اعضایی است که با یکدیگر نزدیک بوده و سابقه آشنائی دارند .

کولاهسی در ادامه توضیحاتش در این رابطه می گوید: « این انتخاب اجتماعی تبادل الفاظ صوتی تقریبا همانند آن است که انسان چگونه با دوستان و خانواده نزدیکش تماس و ارتباط برقرار می کند . البته باید در نظر داشت که این ارتباط ویژه افراد نزدیک این جانور بوده و لمورها  برای برقراری رابطه با غریبه ها به گونه دیگری عمل می کنند .  »

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا