عامل اصلی فرسایش مرداب‌های شور

کارشناسان با بیان اینکه به نظر نمی‌آید طوفان‌های شدید علت فرسایش مرادب‌های شور باشند، اظهار داشتند: طوفان‌های معمولی‌تر می‌توانند در فرسایش این اکوسیستم‌های حیاتی نقش داشته باشند.

کارشناسان با نگاهی دقیق‌تر به زمین‌های مردابی ساحلی به بررسی این پرداختند که چرا این اکوسیستم‌ها در بسیاری از مناطق جهان تقلیل پیدا کرده‌اند؟

مرداب‌های شور بسیای از انواع مختلف حیات‌وحش را تغذیه می‌کنند و بنابراین فرسایش و تحلیل رفتن آنها می‌تواند نگران کننده باشد. کارشناسان می‌گویند: به نظر می‌آید که بزرگترین دلیل این فرسایش، طوفان‌های شدید و مهیب نیستند بلکه طوفان‌های معمولی نقش موثرتری در این زمینه دارند.

«نیکولنا لئوناردی» یکی از کارشناسان این مطالعه گفت: امواج بسیار قوی به ضعیف‌ترین بخش مرداب حمله می‌کنند و به طور کلی هرچه مرداب نمک‌زار بیشتر در معرض این امواج باشد سریع‌تر دچار فرسایش می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از ساینس ورلد ریپورت، در مطالعه اخیر محققان به بررسی هشت مرداب نمک‌زار در استرالیا، ایتالیا و آمریکا پرداختند و مشاهده کردند وضعیت این مرداب‌ها قابل پیش‌بینی است و رابطه مداومی بین انرژی موج و سرعت فرسایش مرداب وجود دارد. به گفته کارشناسان، طوفان‌های شدید به کمتر از یک درصد فرسایش و تحلیل مرداب‌های نمک‌زار مورد مطالعه کمک می‌کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا