ایران در حوزه علوم و فناوری جز برترین ها است

سید محمد حسین میر محمدی عصر روز سه شنبه در مراسم اختتامیه اجلاس توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی اظهار کرد: تغییرات در عرصه علم و فناوری و دانش بنیان با سرعت زیادی در حال سپری شدن است و در همین راستا اندیشه بشر در حال شکوفایی است .
وی اظهار کرد: اروپاییان دانش را از دانشمندان اسلامی برگرفته اند که حدود 300 تا 400 سال پیش در رنسانس شاهد آن بوده ایم اما امروزه به دانش روز مجهز هستند و از آن در جهت اهداف استعماری استفاده می کنند.
میرمحمدی ادامه داد: خلاقیت کشورهای اسلامی، زندگی بشر را تغییر می دهد و جمهوری اسلامی ایران دردهه اخیر با داشتن جوانان و نخبگان توانسته از این اندیشه و تفکر استفاده کرده و در این زمینه پیشرفت های بسیار خوبی را کسب کند.
نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اقتصادی اظهار کرد: ایران درقسمت علوم و فناوری ، علوم قضایی ، رباتیک و ارتباطات یکی از برترین کشورهای اسلامی محسوب می شود.
وی افزود : با همکاری 60 کشور اسلامی در جهان می توانیم برای احیای تمدن اسلامی از ظرفیت های اقتصادی و دانش بنیان در روابط اجتماعی، سیاسی استفاده کنیم و بر سایر کشورهای اسلامی نیز تاثیر گذار باشیم . 
وی با اشاره به سخنان قائم مقام دبیرخانه توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی در کمیسیون تخصصی برند سازی اسلامی در خصوص عدم حضور دولت در این اجلاس اظهار کرد : اینکه قائم مقام دبیرخانه گفتند دولتی ها وارد این اجلاس نشده اند و حمایت نکرده اند اتفاق خوبی نیست و باید تمامی بخش های دولتی در این خصوص فعال شده و حمایت های خود را بیش از پیش از فعالان حوزه علم و فنون صورت دهند.
محمدی گفت: ما از ظرفیت های بی بدیل رهبری بهره مند هستیم و از این ظرفیت کشورهای اسلامی نیز استفاده می کنند. 
وی افزود: دولت جمهوری اسلامی و مجلس شورای اسلامی با توجه به برنامه توسعه ششم و بودجه سال 95 و همچنین با عنایت به اختیارات قانونی از طرح های حوزه علوم و فناوری حمایت می کند و تاکنون نیز از چند طرح در این حوزه حمایت کرده است.
میر محمدی گفت : لازم است که نخبگان و دانشگاهیان به حمایت از چنین حرکت هایی برخیزند.
وی اظهار کرد: دولت و مجلس شورای اسلامی آمادگی خواهد داشت در عرصه فناوری وارد شود و از تمامی طرح های این حوزه حمایت کند. 
در ادامه این مراسم جواد اطاعت عضو شورای اتاق فکر دولت با اشاره به عدم توسعه یافتگی برخی از کشورها گفت : عدم توسعه یافتگی بسیاری از کشورها از جمله کشورهای اسلامی علل داخلی دارد به گونه ای که ایالات متحده آمریکا که روزی مستعمره انگلیس بوده در دنیای کنونی به اقتصاد شماره یک جهان تبدیل شده است.
وی به کشور چین اشاره کردو گفت :چین کشوری است که رتبه دوم اقتصاد جهان را به خود اختصاص داده است اما در بخش توسعه یافتگی در سطح پایین تری از ژاپن ارزیابی می شود و این نشان از این دارد که توسعه یافتگی تنها در حوزه اقتصادی نخواهد بود بلکه محورهای دیگری مانند فرهنگ و سیاست در این بین دخیل خواهد بود.
به گزارش ایرنا , اطاعت در تشریح تغییرات ایجاد شده در حوزه اقتصاد و فناوری گفت : در گذشته ما شاهد این بودیم که تمامی اختراعات به صورت انفرادی صورت می گرفت اما امروز شاهد آن هستیم اختراعات در حوزه فناوری به صورت گروهی و تیمی محقق می شود یعنی پژوهش هایی در حوزه علوم و فنون صورت می گیرد که پس از پردازش توسط دانشگاهیان و نخبگان حوزه فناوری تنها به صورت یک فرمول به جهانیان مخابره می شود.اولین اجلاس توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی با حضور 40 دانشمند از 40 کشور اسلامی از پنج قاره به مدت سه روز در محل مجموعه فرهنگی تلاش برگزار شد و عصر امروز به کار خود پایان داد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا