استاندارد اجباری عرقیات گیاهی، ضرورتی که اعمال نمی شود

معاون پژوهشی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع با اشاره به پرمصرف بودن عرقیات گیاهی در جامعه و امیدواری مردم به تاثیرات آنها، گفت: در عین حال هیچ استاندارد اجباری در این زمینه در کشور اعمال نمی شود و امکان تشخیص محصول تقلبی از واقعی توسط مردم بسیار سخت است.

دکتر فاطمه سفیدکن روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به این که اهتمام جدی به ضرورت استاندارد سازی عرقیات گیاهی صورت نگرفته است، افزود: نظارتی بر تولید استاندارد عرقیات گیاهی انجام نمی گیرد و در زمینه نظارت و کنترل هم ضعف زیادی وجود دارد.
سفیدکن با اشاره به استانداردهای برخی از محصولات مانند آب معدنی، اظهار امیدواری کرد که دستکم استانداردی که برای آب معدنی وجود دارد، برای عرقیات گیاهی هم در نظر گرفته شود.
معاون پژوهشی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع با اشاره به این که وجود استاندارد و نظارت کامل سبب می شود تا مردم عرقیات گیاهی را با اطمینان مصرف کنند، بیان کرد: نبود آلودگی میکروبی و نبود عناصر سنگین از مهمترین موضوعاتی است که باید در هنگام تولید و مصرف عرقیات گیاهی مورد توجه جدی قرار گیرد.
وی در عین حال اظهار کرد: با همکاری سازمان استاندارد برنامه ای برای تدوین استاندارد گیاه، اسانس، عصاره و فرآوردهای گیاهی در دست اجرا داریم و متولیان این مجموعه از جمله موسسه تحقیقات جنگل ها و سازمان استاندارد باید مفصل تر با این موضوع بپردازند.

** مقابله با برداشت بی رویه گیاهان داروئی و حفظ ذخایر ژنتیکی گیاهی 
سفیدکن همچنین در پاسخ به پرسشی درباره لزوم شناسایی ظرفیت ها و پتانسیل های حوزه گیاهان داروئی، گفت: ما باید فرآورده هائی را که از گیاهان داروئی تولید می شود، بشناسیم و از این طریق مانع برداشت بی رویه آنها در طبیعت شویم.
وی اولین اقدام در این زمینه را اهلی و زراعی کردن این گیاهان اعلام کرد و گفت: باید بدانیم که پتانسیل کشت این گیاه در کدام نقاط کشور وجود دارد تا با کشت انبوه و علاوه بر استفاده از مواد موثره مناسب، زمینه حفظ این گیاهان در طبیعت فراهم شود.
سفیدکن یک مشکلی اصلی در حوزه گیاهان دارویی کشور را عقب ماندن رشد صنایع مرتبط گیاهان دارویی از سرعت کشت این محصولات دانست و گفت: به طور مثال، گیاه الوئه ورا پس از کشت وارد عطاری ها می شود، اما فرآوری کافی روی این گیاه صورت نگرفته است، در حالی که در دنیا از این گیاه، محصولات متعددی تولید می کنند اما ما کشت آن را توسعه دادیم بدون اینکه صنایع فراوری این گیاه را ایجاد کنیم.
معاون پژوهشی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع گفت: همزمان با تحقیقات در حوزه گیاهان دارویی باید زمینه توسعه کشت و افزایش صنایع مرتبط باید فراهم شود. 
وی بر لزوم فرهنگ سازی در زمینه استفاده از محصولات گیاهی و طبیعی تاکید کرد و گفت: در صورتی که مردم به مضرات فرآورده های آرایشی و بهداشتی شیمیایی آشنا شوند، به سمت فرآورده های طبیعی روی می آورند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا