منابع هیدروکربوری ما را از توجه به انرژی های تجدیدپذیر بازداشته است

حسین نجابت در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با تاکید بر لزوم توسعه استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در کشور، اظهار کرد: ما در بحث انرژی های تجدیدپذیر از دنیا عقب هستیم. منابع هیدروکربوری ما را از جمیع جهات عقب نگه داشته از جمله اینکه توجه ما به انرژی های تجدیدپذیر کم است. این در حالی است که همه دنیا به سمت توسعه انرژی خورشیدی، انرژی باد، زمین گرمایی، موج، بایومس و… رفته اند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: در کشور ما استفاده از انرژی خورشیدی مقدور است و می تواند کاملا مقرون به صرفه باشد که برای راه اندازی آن نیاز به توجه جدی دولت است. البته دولت هم یارانه هایی در نظر گرفته است. مثلا گفته شده که اگر کسی بیاید در پشت بام منزلش پنل های انرژی خورشیدی نصب کند، دولت می تواند تا 60 درصد هزینه ها را پرداخت کند. این اقدام خوبی است اما متولی برای پیگیری این موضوع و اینکه جا بیفتد، کم است. چون وقتی این انرژی تولید شد، استفاده از آن ساز وکاری دارد اما متاسفانه باید بگویم در دولت های ما توجه بایسته به آن نشده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این کم توجهی به دلیل فراوانی سوخت های فسیلی در کشور است؟ عنوان کرد: من فکر می کنم دلیل عمده اش همین است. وقتی ما با تحریم ها در یک تنگنا قرار گرفتیم توانستیم در مدت کوتاهی، کارهای محیرالعقولی در صنعت هسته ای انجام دهیم. رسیدن به غنی سازی مساله ای بود که کسی آن را باور نمی کرد. دلیل آن یکی انگیزه قوی و دیگری همت بلند کسانی بود که باور داشتند می توانند این کار را انجام دهند. ما می توانیم در زمینه انرژی های نو به ویژه انرژی خورشیدی که سیستم های آن در کشور وجود دارد هم شاهد چنین رشد و توسعه ای باشیم. برای اینکه این اتفاق بیفتد نیاز به همت و سرمایه گذاری دولت است. مثل خیلی چیزهای دیگر، بهره برداری از انرژی های نو هم باید در کشور جا بیفتد.

نجابت با اشاره به بحث آلودگی هوا و لزوم استفاده از انرژی های پاک گفت: شاید در زمینه انرژی کامل ترین اقدامی که در قوانین بودجه صورت گرفته است، تبصره 13 باشد که بسیار کارشناسی شده بود. در آنجا با یک کار علمی، منابع آلودگی هوا شناسایی و برای کنترل آن پیش بینی هایی ارایه شده است. گفته شده که ما باید فناوری خود را تغییر بدهیم، گفته شده که باید نوع سوخت را اصلاح کنیم و دستگاه های فرسوده چه خودرو و چه سیستم های حرارت مرکزی را اصلاح کنیم. همچنین در بعد فرهنگسازی هم پیشنهاداتی داده شده است.

شاید در زمینه انرژی کامل ترین اقدامی که در قوانین بودجه صورت گرفته است، تبصره 13 باشد که بسیار کارشناسی شده بود. در آنجا با یک کار علمی، منابع آلودگی هوا شناسایی و برای کنترل آن پیش بینی هایی ارایه شده است

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا این برنامه ها اجرایی هم شده است؟ تصریح کرد: نه متاسفانه! شما نگاه کنید همین مقوله جایگزینی خودروهای فرسوده که بسیاری از شهروندان با آن درگیر هستند به بهانه نبودن اعتبار و… اجرایی نشده است. اگر همین بحث فروش خودروهای انبارشده خودروسازان را که دولت دنبال کرد به سمت خودروهای فرسوده می بردیم، علاوه بر فروش خودروها می توانستیم یک اصلاح ساختار انجام دهیم و آلودگی هوا را کم کنیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از راه های مقابله با بحث آلودگی هوا، اصلاح سوخت است. ما اتوموبیل های گازوئیلی در کشور داریم که سطح آلودگی آنها قابل قبول نیست و باید اصلاح شود. این موضوع به یک مدیریت کارآمد و اولویت در اعتبارات نیاز دارد. ما انکار نمی کنیم که با کمبود منابع مواجهیم اما در زمینه تخصیص اعتبارات باید این اولویت ها دیده شود.           

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا