کلاغ‌ها از گم کردن ابزار خود متنفر هستند

 دانشمندان فیلم‌هایی را ضبط کرده‌اند که نشان می‌دهد چگونه کلاغ‌های کالدونیای جدید از ابزار قلاب شکل که در چوب فرو می‌روند برای شکار حشرات استفاده می‌کنند.فیلم‌های ضبط شده توسط جویلون تروشیانکو از دانشگاه اکستر و کریستسن روتز از دانشگاه سنت اندروز نشان می‌دهد که چگونه کلاغ‌های گرمسیری این ابزار بسیار پیچیده را در طبیعت وحشی می‌سازند.

این دو محقق از دوربین‌های جاسوسی کوچک که به بدن کلاغ‌ها متصل شده بود، برای مشاهده رفتار تغذیه‌ای طبیعی آنها استفاده کردند.آنها در این فیلم دو نمونه از این ابزار را کشف کردند که کلاغ برای ساختن آنها یک دقیقه زمان صرف کرده بود و از آنها برای بررسی مواد غذایی در شکاف‌های درخت و حتی لابلای برگ‌هایی که بر روی زمین ریخته‌اند استفاده می‌کرد.

تروشیانکو اظهار کرد: مشاهده کلاغ‌های کالدونیای جدید بسیار دشوار است، نه فقط به خاطر نواحی چالش برانگیز زیستگاه‌های استوایی، بلکه به این دلیل که آنها نسبت به اختلال کاملا حساس هستند.وی افزود: اولین باری که من این فیلم را تماشا کردم، هیچ چیز جالب توجهی را مشاهده نکردم؛ اما زمانی که به دقت به تماشای این فیلم پرداختم، متوجه این رفتارهای جذاب شدم.

این کلاغ‌ها از نوک خود برای بریدن شاخه‌ها و برگها استفاده می‌کنند.در یک صحنه، کلاغ ابزار خود را به زمین می‌اندازد و سپس کمی بعد، آن را از روی زمین برمی‌دارد که این امر نشان می‌دهد که این ابزار برای آنها ارزشمند است و آنها این ابزار را به سادگی و پس از یک بار استفاده دور نمی‌اندازند.

روتز اظهار کرد: کلاغ ها واقعا از گم کردن ابزار خود متنفر هستند و از انواع ترفندها برای سالم نگه داشتن آنها استفاده خواهند کرد. ما حتی شاهد بوده‌ایم که آنها ابزار را به طور موقت در سوراخ درخت پنهان کرده‌اند، به همان شیوه‌ای که یک انسان یک قلم ارزشمند را در یک جاقلمی قرار می‌دهد.

به گزارش ایسنا، این یافته‌ها در مجله Royal Society's journal Biology Letters منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا