سازمان زمین شناسی به دنبال اکتشاف منابع آب جدید برای کشور است

جلیل قلمقاش در نشست با استاندار سمنان افزود: ایران در منطقه خشک و نیمه خشک دنیا قرار دارد و با توجه به کمبود منابع آبی، سازمان زمین شناسی متناسب با ویژگیهای منطقه ای، به دنبال کشف منابع جدید آب کارستی و عمیق برای کشور است.

وی در توضیح منابع آبی کارستی، گفت: این منابع به ذخیره آبی در حفره های موجود در سنگ های آهکی گفته می شود و غار علیصدر یکی از این نمونه هاست و منبع آب عمیق نیز همان منابع آب ژرف است که شناخته شده هستند.
قلمقاش فعالیت سازمان زمین شناسی را در حوزه شناسایی واحدهای زمین شناسی کشور و اکتشافات معدنی عنوان و خاطرنشان کرد: شناسایی واحدهای زمین شناسی با هدف اکتشاف مواد و شناسایی مخاطرات طبیعی، برای ارایه به مسئولان کشور به منظور در نظر گرفتن در زمان تصمیم گیری های کلان انجام می شود.
وی با اشاره به قرار گرفتن کشور در منطقه لرزه خیز کره زمین، یادآور شد : سازمان زمین شناسی تهیه نقشه های مناطق لرزه خیز، تهیه نقشه های مسیر سیلاب ها، مطالعه مخاطراتی مانند فرونشست دشتهای کشور را نیز در دستور دارد.
وی به ایجاد نمایندگی سازمان زمین شناسی از سال 1388 در استان سمنان اشاره کرد و گفت : سازمان زمین شناسی با تهیه نقشه های یک 100 هزارم این استان، اکنون تهیه نقشه های یک 25 هزارم را در برنامه دارد.
معاون سازمان زمین شناسی کشور اجرای طرح ژئوفیزیک هوایی و اکتشافات املاح تبخیری در کویر حاج علیقلی را دو برنامه مهم این سازمان در استان سمنان برشمرد و افزود : 162 هزار کیلومتر پرواز هواپیما برای اجرای طرح ژئوفیزیک هوایی در سه بخش و همچنین شناسایی و اکتشاف عناصر با ارزشی مانند منیزیم ،لیتیوم و … از شوره زار و پلایا(حوزه رسوبی بسته در نقطه پست کویری) حاج علیقلی از سوی سازمان زمین شناسی در استان سمنان هدفگذاری شده است.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه 41 درصد از مساحت استان سمنان را آبرُفت ها شامل می شود، اجرای طرح ژئوفیزیک هوایی در این استان توجیه پذیر است.
وی افزود : استان سمنان از نظر وسعت ششمین استان کشور است که فقط یک درصد جمعیت کشور را در خود جای داده است، ولی با توجه به وجود ظرفیت های معدنی ویژه، رتبه 27 کشور در تولید ناخالص ملی را دارد.
وی فعالیت معدنی در استان سمنان را مطلوب ارزیابی و تصریح کرد : با وجود اینکه سمنان رتبه 24 کشور در دارا بودن ذخایر معدنی کشور است و یک درصد ذخیره معدنی کشور را دارد، از نظر تعداد معادن فعال رتبه هفتم کشور و هفت درصد شاغلین معدنکار کشور را دارد.
قلمقاش افزود: 83 درصد استخراج از معادن استان سمنان مصالح ساختمانی، سه درصد کانی های فلری و 14 درصد غیرفلزی است که باید رویکرد استخراج ذخایر فلزی جایگزین سهم استخراج مصالح ساختمانی در این استان شود.
وی با تاکید بر اینکه سمنان در کشور از لحاظ لرزه خیز بودن، استان پایداری است، گفت: به همین دلیل، این استان قابلیت استقرار صنایع مختلف را داراست.
معاون سازمان زمین شناسی همچنین معادن ایران و استان سمنان را دارای ظرفیت مناسبی برای زمین گردشگری(ژئوتوریسم) و بازدید گردشگران از معادن دانست که در برخی کشورها رونق قابل توجهی دارد و در ایران مغفول مانده است.
محمدرضا خباز استاندار و بهروز اسودی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان نیز در این نشست از فعالیت های معدنی اعلام حمایت کردند.
513 معدن فعال در استان سمنان برای حدود چهار هزار نفر اشتغالزایی داشته اند. استان سمنان در داشتن ذخایر نمک، گچ، زئولیت و سلستین رتبه اول کشور را دارد.