تاکید استاندار تهران بر ضرورت تشکیل بانک اطلاعات علوم و فناوری جهان

 سیدحسین هاشمی روز یکشنبه در مراسم آغاز به کار اولین اجلاس توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی در مجموعه فرهنگی تلاش افزود:باید بانک اطلاعاتی درخصوص جهان اسلام تشکیل شود، اگر بانک اطلاعاتی شکل گیرد ما شاهد جمع آوری اطلاعات نیروهای متخصص در جهان اسلام خواهیم بود، زیرا اکنون نیروهای متخصص مسلمان به صورت پراکنده در سایر کشورها مشغول به کار هستند.
وی بیان کرد: مجمع تقریب مذاهب باید بانک اطلاعاتی کشورهای اسلامی را درخصوص علوم و فناوری جهان اسلام تشکیل دهد.

** عرضه تولیدات کشورهای اسلامی با برند جهان اسلام
هاشمی افزود: باید تولیدات کشورهای اسلامی برند جهان باشند، ما کشورهای اسلامی باید با کشورهای اسلامی که به لحاظ تکنولوژی نزدیک هستیم کالایی تولید کنیم و آن را به عنوان برند جهان اسلام معرفی نماییم، به عنوان مثال اکنون برند حلال که در صنایع غذایی وجود دارد در سایر کشورها به عنوان یک برند اسلامی شناخته شده است.
هاشمی با اشاره به فعالیت مجمع تقریب مذاهب در حوزه علوم و فناوری افزود: پرداختن به مسائلی دیگر به جز مسائل فقهی یک ضرورت اجتناب ناپذیر برای جهان اسلام است و از اینکه مجمع تقریب مذاهب به این مساله نیز توجه داشته جای خوشحالی است.
وی گفت: در جهان امروز هیچ کس فکر جهان اسلام نیست مگر ما خودمان کشورهای اسلامی به فکر جهان اسلام باشیم، بهترین امر نیز این است که از امکانات جهان اسلام بدون مانع تراشی استفاده کنیم.
وی با بیان این که اگر به دنیا نگاه کنیم آمریکای شمالی و جنوبی، آفریقا، اروپا، آسیای شرقی و غربی همه در سازش به سر می برند و کمتر جایی است که مانند جهان اسلام متشنج باشد، علت این تشنج را این مساله دانست که آینده در جهان اسلام است و استکبار نمی خواهد اسلام گسترش پیدا کند.
هاشمی یادآور شد: در گذشته طالبان و نیروهای تکفیری و امروز داعش از سوی استکبار به وجود آمده و این امر برای خدشه دار کردن چهره اسلام است.
وی گفت: ما باید در این دنیای پیچیده عظمت اسلام را که زمانی در دنیا مقتدر بود به لحاظ علمی و اقتصادی به آن برگردانیم، در جهان اسلام به معنی واقعی کلمه این اقتدار وجود دارد.
وی ادامه داد: شما در هر رشته تخصصی که در علوم مختلف برای توسعه بشریت موثر است جاپای نیروی جهان اسلامی را به عنوان خط مقدم ملاحظه می کنید.
هاشمی با اشاره به برگزاری جایزه علم و فناوری پیامبر اعظم(ص) در ایران افزود: این جایزه برای نخستین بار از سوی ایران در بین دانشمندان جهان اسلام برگزار شد و با پایه ریزی آن می توان آن را در آینده به عنوان جایزه نوبل اسلامی مطرح کرد.
وی همچنین یادآور شد: مجمع تقریب مذاهب می تواند در زمینه ورزش نیز فعالیت داشته باشد.
اولین اجلاس توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی با حضور آیت الله محسن قمی معاون بین الملل دفتر مقام معظم رهبری و حجت الاسلام احمد سالک رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی آغاز به کار کرد و از امروز تا هشتم دی با حضور 40 دانشمند از 40 کشور اسلامی در مجموع فرهنگی تلاش در تهران برگزار می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا